Cupra Formentor - чудовище на пътя
Въпреки че съм на средна възраст, оставам верен почитател на франчайза "Трансформърс". Последната серия обаче ме разочарова. Винаги съм харесвал поредицата, защото ме връща в детството, когато готини коли можеха да се видят само в дъвките "Турбо" и анимационните трансформъри.
Въпреки че Оптимус е невероятно готин, десептиконите винаги са привличали вниманието ми. Същото усещане имам и към Formentor, първата серия от франчайза Cupra. Това е първият напълно самостоятелен продукт на спортната марка, докато Ateca Cupra беше по-скоро спиноф.
Седемдесет години след появата на първия модел Seat (13 ноември 1953 г.), Formentor се откроява като най-спортно изглеждащият кросоувър в масовия C-SUV сегмент. Агресивната му визия и трапецовидна радиаторна решетка с медното лого на десептиконите го правят уникален. Светлинният подпис и бронята с мрежести въздухозаборници допълват атрактивния му вид.
В профил се открояват ръбовете, започващи от задните дръжки на вратите и завършващи в стоповете. Линията на покрива е скосена и завършва със спойлер, а отзад има фалшиви двойки ауспуси и светлинна ивица през цялата ширина на автомобила. Джантите също са супер атрактивни.
Formentor залага на предпочитаните форми на SUV, но реално е с височината и платформата на хечбек, тази на Seat Leon или VW Golf 8 - MQB-Evo. Механиката е добре позната и няма изненади. Задвижването също е впечатляващо с разнообразие от опции, включително 1,5 TSI със 150 к.с., 2,0 TSI със 190 или 245 к.с., версия с 310 к.с. и 4DRIVE, и 2,0 TDI със 150 к.с.
Има и два плъг-ин хибрида с 1,4-литров двигател и електромотор. Едната версия е с 204 к.с., а другата, която тествах аз, е с 245 к.с. Голямата изненада е версия с 2,5-литров 5-цилиндров бензинов двигател от Audi с 390 к.с. и цена над 135 000 лв.
Интериорът заема елементи от Leon/Golf, като инфотейнмънт системата с 12-инчов тъчскрийн. Воланът е със скосено дъно и перфорирана кожа, със старт-стоп бутон и бутон за избор на режимите на окачването DDC. Седалките са спортни, но напрягат кръста.
Любопитна е жълтата светлинна лента върху горната част на вратите, която светва при наличие на автомобил в мъртвата точка. Безжичната зарядна станция обаче нагорещи смартфона ми до сервизен режим, което бе неприятно.
Цените започват от 66 120 лв. с ДДС за версията със 150 к.с., а моят PHEV скача до 96 000 лв. Версията с 2,0-литров TSI и 310 к.с. струва 102 830 лв. Лично аз бих избрал тази версия без колебание.