Често задавани въпроси и нормативна уредба
1. Кои са необходимите документи за издаване и подмяна на СУМПС?
а) при първоначално издаване на СУМПС:
- такса за издаване на СУМПС – същата може да бъде заплатена на пост терминал на гише и предварително по банков път
- удостоверение за завършен курс по първа долекарска помощ при пътно транспортно произшествие за водач на МПС
- удостоверение за здравословно състояние на водач /кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС
-свидетелство за образование, завършено най малко първи гимназиален етап/оригинал и 2 бр. копия
б) при придобиване на нова категория
- такса за издаване на СУМПС-същата може да бъде заплатена на пост терминал на гише и предварително по банков път/банка в сградата на група РОППСС/
- удостоверение за здравословно състояние на водач /кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС
- удостоверение за психическа годност за кат.“С“ и кат.“D“
- свидетелство за образование, завършено най -малко първи гимназиален етап/оригинал и 2 бр. копия.
в) при изтичане на срок или промяна в данните на водача
- такса за издаване на СУМПС- същата може да бъде заплатена на пост терминал на гише и предварително по банков път/банка в сградата на група РОППСС/
- удостоверение за здравословно състояние на водач /кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС.
2. Какъв е срокът за издаване на СУМПС?
СУМПС се издават в срок до 30 дни от приемане на заявлението при обикновена услуга и до 10 дни от приемане на заявлението- при бърза услуга.
3. Може ли да бъде получено новото СУМПС от друго лице?
СУМПС може да бъде получено от друго лице, ако същото е упълномощено от Вас, като това може да стане при подаване на заявлението за издаване на СУМПС, в което има графа-упълномощено лице или ако това не е направено – с представяне на нотариално заверено пълномощно.
4. Къде могат да бъдат подадени документи за издаване на СУМПС и къде може да бъде получено?
Заявление за издаване на СУМПС се подават по постоянен адрес на лицето в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР/СДВР. Ако се подменя СУМПС поради изтичане срок на валидност на предходен документ, изгубено/откраднато СУМПС и смяна на фамилия ,подаването може да се извърши в РУ по текущ адрес на лицето.
СУМПС се получава от там, откъдето е подадено заявлението, освен ако изрично не е посочено друго РУ от съответната Областна дирекция на МВР.
5. Какво е хартиен фиш, АУАН, НП и ел. фиш?
За административните нарушения, които се извършват на пътя, се издават различни административни актове според наказанието (което се налага) и начинът, по който е установено нарушението.
При проверка от органите на реда и установяване на административно нарушение, на водача се издава фиш (не ел. фиш) или АУАН (акт за установяване на административно нарушение):
- Фиш (хартиен) – издава се при леки нарушения с малък размер на глобата (до 50,00 лв.) и без отнемане на контролни точки. Контролните органи преценяват дали нарушението е маловажно, като за наложената глоба издават фиш на хартиен носител, като препис от него се връчва на нарушителя;
- АУАН – в останалите случаи се съставя Акт за установяване на административно нарушение, който може да се обжалва в 7-дневен срок. След този срок компетентният орган издава НП (наказателно постановление).
При установяване на нарушение на пътя с автоматизирано техническо средство (АТС), тогава се издава електронен фиш. В ЗАНН и ЗДвП е дефинирано, че ел. фиш представлява електронно изявление, което се генерира автоматично и на основание постъпили и обработени данни във връзка с нарушения на пътя, установени чрез АТС. Тези средства са уреди за контрол, които функционират самостоятелно, установявайки и автоматично заснемайки нарушения, като могат да бъдат:
- Стационарни – прикрепени към земята;
- Мобилни – прикрепени към МПС или временно позиционирани на участък от пътя, засичащи нарушения в присъствието на контролен орган.
6. Кога се съставя и връчва АУАН?
При констатиране на нарушение по ЗДвП от оправомощените полицейски служители, на водача се съставя АУАН, с което се поставя начало на административно-наказателното производство.
При самото съставяне на акт за административно нарушение, нарушителят има право:
- да се запознае със съдържанието му, преди да го подпишете;
- да отбележи възраженията си още при съставянето на акта;
- да откаже да подпише акта (като това не спира административно-наказателното производство);
- да получи екземпляр от акта (като при отказ да се подпише не получава екземпляр от акта)
След връчване на акта, имате право:
- до три дни отново можете да представите пред административно-наказващия орган писмените си възражения, подкрепени с доказателства;<br>
- да получите екземпляр от наказателното постановление, издадено най- много 6 месеца след съставянето на акта.
При отказ на водач да подпише АУАН , на същият не се предоставя екземпляр от същият. В последствие на същият може да бъде предоставено заверено копие от съставеният му АУАН се подаване на писмена молба и заплащане на такса съгласно Тарифа №4 на МВР.
7. Какъв е срокът за издаване на наказателно постановление?
Наказателно постановление се издава в едномесечен срок от съставяне на АУАН, най-късно до 6 месеца от съставянето му.
8. Може ли наказателно постановление да бъде получено от друго лице?
Друго лицето може да получи наказателно постановление, ако представи нотариално заверено пълномощно.
9. На кого може да бъде връчен ел. фиш?
Лицата, на които може да се връчва ел. фиш са собственикът на МПС-то или на представляващия ЮЛ, ако то е собственост на фирма. Връчването се осъществява чрез препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностно лице.
10. Какъв е срокът за заплащане на глоба, наложена с наказателно постановление, фиш или ел. фиш?
В едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление или ел. фиш , същите следва да бъдат заплатени. Ако собственикът плати ел. фиш в 14-дневен срок от датата на връчването му, той заплаща само 70% от глобата.
11. Къде могат да бъдат платени глобите, наложени с наказателно постановление, фиш или ел. фиш?
Глобите, наложени с наказателно постановление, фиш или ел. фиш, могат да бъдат заплатени на сайта на МРВ (https://e-uslugi.mvr.bg/services/kat-obligations) по банков път или на пост терминално устройство във всяко едно поделение на ОДМВР/СДВР. При незаплащане на глобата в указания срок свидетелството за правоуправление може да Ви бъде отнето чрез съставяне на заповед за прилагане на принудителни административни мерки на основание чл.171,т.1,б.”д” от ЗДвП.
12. Връчване на глоби при проверка на пътя – какво да правя?
Ако при проверка на пътя от контролните органи, че водачът вече е бил уведомен и е получил по надлежния ред ел. фиш, но не е заплатил наложената глоба в срока за доброволно плащане, следва да се отнеме шофьорската книжка (СУМПС), а пътното превозно средство – спряно от движение, като в същото време се съставя АУАН. Принудителната мярка НЕ се изпълнява, ако в срок от 2 астрономически часа от съставянето на АУАН се платят дължимите санкции, като при този случай отнетите документи се връщат на водача, съгласно чл.172 от ЗДвП.
13. Какъв е редът за обжалване?
След връчване на наказателното постановление можете в 7-дневен срок да обжалвате наложената санкция пред Районен съд, чрез административно наказващия орган. Жалбите против връчени НП и ел. фишове се изготвят в два екземпляра и се депозират в деловодството на сектор Пътна полиция. Ако пропуснете тези срокове наказателното постановление влиза в сила.
При доброволно заплащане на наложената гроба се счита , че не обжалвате наказателното постановление и незабавно получавате контролния си талон.
14. Какъв е реда за подаване на документи за издаване на СУМПС , ако предходния документ е изгубен или откраднат?
Ако предходното СУМПС е изгубено, но е в срока на своята административна валидност, е необходимо да се подаде декларация във връзка с чл.17 ал.1 от ПрИБЛД (Правилника за издаване на българските лични документи), и ако лицето притежава валидна лична карта или паспорт може да подаде заявление за издаване на ново СУМПС. Ако предходното СУМПС е с изтекъл срок на валидност освен декларацията във връзка с чл.17 ал.1 от ПрИБЛД е необходимо и удостоверение за здравословно състояние на водач /кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС.
15. Откъде се получават отнети СУМПС?
Отнетите СУМПС се съхраняват и получават след изтичане срока на наложеното наказание „лишаване от право да управлява МПС“ от сектор „Пътна полиция“ по текущ адрес на водача.
16. Може ли да се яви лице за проверка на психологическа годност, преди срока на изтичане на наказанието „лишаване от право да управлява МПС“ за определен срок?
Не, удостоверение за явяване на проверка за психологическа годност, се издава след изтичане срока на наложеното наказание „лишаване от право да управлява МПС“.
Отговорите на голяма част от задаваните въпроси са описани на информационни табла, поставени във фоайето на сградата, като на всяко гише е указано каква услуга предлага.
17. Как може да се получи номер по желание и на каква стойност?
За ползване на табели с регистрационен номер с четири еднакви цифри в поредния номер и комбинация от цифри по желание се подава заявление в звената "Пътна полиция" по постоянен адрес на собственика и се заплаща такса, която се събира в системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси.
18. В какъв срок от закупуването на МПС ,същото трябва да бъде представено за регистрация в сектор “Пътна полиция“ ?
Срокът за представяне на МПС за регистрация в сектор “Пътна полиция“ е 30 дни от придобиване на собствеността върху МПС /от датата на сключване на договора за покупко-продажба/ .
19. Може ли да се запазят същите регистрационни табели, при закупуване на МПС от друга област и МПС трябва ли да бъде представен в сектор „Пътна полиция“ при зачисляване по постоянен адрес?
При зачисляване на МПС от друга област табелите с регистрационния номер може да не се подменят, ако собственика заяви това обстоятелство при идентификацията на МПС в сектор „Пътна полиция“.
МПС задължително трябва да бъде представено за идентификация в сектор „Пътна полиция“ при зачисляване на МПС от друга област.
Необходими документи при регистрация на МПС от чужда държава?
За първоначална регистрация на превозно средство с валидна регистрация в държава извън ЕС, ЕИП или в Конфедерация Швейцария собственикът представя документ за самоличност и подава заявление, което се попълва служебно и се подписва от него. Към заявлението собственикът представя:
- превозното средство за идентификация, преглед за техническа изправност и окомплектоване;
- за ПС, за които към датата на тяхното производство са били в сила изискванията за пълно европейско одобряване на тип ПС - доказателство за валидно към датата на тяхното производство ЕО одобряване на типа;
- за ПС, за които към датата на тяхното производство не са били в сила изискванията за пълно европейско одобряване на тип ПС - удостоверение за индивидуално одобряване,
- документи за придобиване на собствеността с данни за идентификация на превозното средство;
- декларация за придобиване на собствеността (приложение № 2);
- чуждестранните регистрационни документи;
- митнически документ за оформен внос, когато превозното средство се внася от държава извън ЕС;
- табелите с регистрационен номер, ако са ползвани такива;
- изискуемите документи по чл. 3, ал. 1 от Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци.
20. Може ли друго лице да извърши регистрацията на МПС?
Регистрацията на МПС може да бъде извършена от друго лице след представяне на съответното пълномощно за извършване на услугата , което трябва да бъде нотариално заверено .