Колко километра може да изминe електрическият автомобил за един ден?

„Défi 24h en VE“ показва, че дългите пътувания на ток са постижими с добра стратегия и надеждна мрежа
Перигьо даде старт на първото издание на „Défi 24h en VE“ на 20 юни 2025 г. Организатор е YouTube-каналът Electric Vince. В събитието участват 11 екипажа от цяла Франция и един от Белгия. Целта е проста: максимален пробег за 24 часа по отворени пътища.
„Писна ми да чувам, че с електромобил не можеш да пътуваш далеч.“ — Винсент Мартино, Electric Vince.
Правила и категории
Всеки екипаж включва трима души. Закъснение при финиша струва 10 км за всяка минута. Създадени са две категории — 800-волтови и 400-волтови автомобили. Маршрутът и темпото са по избор на участниците.
Резултатите в цифри
- 11 екипажа, 33 шофьори.
- 23 450 км общ пробег.
- Среден разход 22 kWh/100 км.
- 120 спирания за зареждане; 56 % на магистрала.
- 15 оператори на зарядни станции; Ionity 49,2 %, Tesla 25 %.
- Победител: Porsche Taycan — 2 510 км за 24 ч.
Топ 5 класиране
- Porsche Taycan: 2 510 км, 27,3 kWh/100 км, общо пауза 2 ч 50 мин.
- Mercedes EQE 350: 2 302 км, 19,6 kWh/100 км, 7 зареждания.
- Tesla Model 3: 2 211 км, 18,14 kWh/100 км, 12 зареждания.
- Lotus Eletre: 2 002 км, 23,5 kWh/100 км.
- Hyundai Kona 39 kWh: 1 488 км, 15 зареждания, 8 ч 15 мин пауза.
Porsche Taycan печели в 800 V категорията. Екипът прави 19 ултракратки зареждания, всяко под 10 мин. Средната им скорост е 105 км/ч. Mercedes EQE 350 доминира при 400 V с едва 7 спирания. Hyundai Kona доказва, че и малка батерия стига за 1 500 км, ако темпото е умерено и маршрутът — добре планиран.
Ефективността е ключът
Суровата мощ не гарантира успех. Високата скорост изисква повече и по-дълги зареждания. По-бавното каране пести енергия и време на колонка. Погрешна посока към натоварени пътища ощетява Lotus Eletre, която остава под 2 100 км.
„Дори с Kona можеш да отидеш до Испания за тапас и да се върнеш за палачинки в Бретан.“ — Винсент Мартино.
Нито един екипаж не остава блокиран. Само една-две колонки отказват, а алтернативи има наблизо. Организаторът отчита, че френската инфраструктура е подготвена за масови пътувания на ток.
Поглед към 2026 г.
Втората версия на предизвикателството се планира за май–юни 2026 г. Целта е 20 автомобила, по-централен старт и участие на електрически мотоциклети и лекотоварни модели. Мисията остава същата — да се разрушат митовете за дългите разстояния с електромобил.
„Искам хората да видят, че дългите пътувания на ток са лесни с малко организация.“ — Винсент Мартино.
Денонощие е достатъчно, за да се изминат над 2 500 км с електромобил. Подходящата стратегия, ефективният модел и солидната мрежа правят това възможно. Предизвикателството от Перигьо доказва, че преходът към електромобилност не само е реален, но и практичен за дълги пътувания.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
