Китайските електромобили навлизат в Европа

Какви са пазарните стратегии и предизвикателствата пред новите и употребявани автомобили
Китайски марки навлизат в Европа с нови, високотехнологични електромобили. Експертите на Autovista Group обсъдиха влиянието и бъдещето им в скорошен уебинар. На панела участваха Кристиан Шнайдер и Кристоф Руланд.
В началото на десетилетието европейският дял на EV растеше бързо. Скорошното спиране на субсидии обаче забави темпа. Нови или възстановени схеми подновиха ръста, но ефектът е неравномерен между страните.
„Ако говорим за разбиване на кода на Европа, един-единствен код няма. Всяка държава има специфични политики, субсидии и вкусове.“ — Кристиан Шнайдер
За разлика, в Китай около половината нови леки автомобили са плъгин модели. Това се дължи на последователна индустриална стратегия и търсене на EREV технологии.
Новите китайски участници в ЕС
Делът на китайските марки при BEV в ЕС остава стабилен. През второто тримесечие на 2025 г. той нарасна с 1 процентен пункт. При PHEV ръстът достигна 7 пункта.
„Изместваме се от чистите BEV към плъгин хибриди, които не са обложени с мита.“ — Кристиан Шнайдер
Регионалните различия са значими. Германия и Франция имат силна местна автомобилна индустрия и по-ниско проникване на китайски BEV. Испания, Италия и Португалия предлагат повече възможности за новите играчи.
Остатъчни стойности по държави
В Германия разликата в остатъчната стойност (RV) между китайски и утвърдени марки е 9 пункта, спрямо 16 преди няколко години. В Испания разликата е 7 пункта и остава по-стабилна.
Китайските производители водят в технологията и бързината на разработка. Много модели обаче са проектирани за вътрешния пазар и не отговарят напълно на европейските очаквания.
Качеството е високо, а богатото стандартно оборудване подпомага RV. Въпреки това вкусът на клиентите се различава. В Китай се предпочита централен тъчскрийн. Европейските купувачи ценят физически бутони и по-гъвкави интериори.
Продажбите се изместват към дилърски мрежи, като това увеличава доверието и покритието. Високите цели обаче насърчават рискови краткосрочни практики, които могат да навредят на RV.
Как ще се развият пазарите на нови и употребявани автомобили ще научим през следващите месеци.