Историческият прототип Mathis VL333 от 1942 г. – единственият оцелял екземпляр
История на Mathis VL333
През 1940 година, под окупация в Париж, във фабриката Ste Mathis, разположена в предградията на Gennevilliers, тайно се разработва нов автомобил. Името на проекта е VEL 333, който представлява лека икономична кола с три колела, три места и разход от 3 литра на 100 км. Аеродинамичният инженер Жан Андреау разработва футуристичната визия на автомобила. Тежащ около 380 кг, автомобилът има алуминиево тяло и се задвижва от плосък двуцилиндров двигател с работен обем от 707 куб.см.
Дебют и уникални характеристики
Mathis 333 дебютира на автомобилното изложение в Париж през 1946 г. По плаката пред автомобила се изписва: VL333 е изграден от алуминиева ламарина с калибър 20 и корпус, заварен с над 6000 заваръчни точки. Машината няма шаси и се задвижва от 700 кубиков двигател с носене на предна предавка и напълно независимо окачване. През войната, от 1940 до 1945 г., са произведени само девет прототипа, скрити от германците, тъй като всяка работа по автомобили за цивилния сектор е била забранена.
Следвоенното инженерство и предизвикателства
Mathis VL333 от 1946 г. е уникална и новаторска метална машина. Mathis беше четвъртият по големина автомобилен производител във Франция преди войната. Между 1934 и 1940 г., по разрешително от Ford, Mathis произвежда MATFORD в Страсбург.
Емил Матис напуска Франция през 1940 г. и основава компания в Съединените щати за производство на боеприпаси. До края на войната компанията му доставя повече от 260 милиона артилерийски снаряди.
Уникални дизайни и инженерен напредък
VL333 е създаден за трима пътници като лек автомобил с три колела и места. С 15 к.с. и работен обем от 707 куб.см двигател, автомобилът има предно задвижване и напълно самостоятелно окачване. Въпреки напредналия инженеринг, той не преминава в масово производство поради следвоенните проблеми и липсата на производители, готови да се ангажират.
Днес Mathis VL333 от 1946 г. се счита за рядък и ценен наход като колекционерска стойност, благодарение на своя отличителен дизайн, усъвършенствани характеристики и значително място в историята на автомобилното инженерство.