Електрическите коли повишават значително цените на лизинг в Европа
Растящ дял на лизинговите автомобили в Европа
Около 60% от новите автомобили в Европа се купуват на лизинг, като при електрическите превозни средства (EV) този дял достига 80%.
EV значително увеличават цените на лизингите, което може да застраши пазара. Проучване обхващато 16 страни в Европа разкрива, че 60% от новите EV-та са закупувани за служебни и фирмени автомобили, като корпоративните клиенти основно използват лизингови оферти. Половината от частните клиенти също предпочитат лизинг.
Проблеми при привличането на частни клиенти
EV не успяват да привлекат частните клиенти, особено на пазари без стимули. Във Великобритания и Белгия само 23% и 8% от продадените EV-та през 2023 г. са на частни клиенти.
Вторичен пазар и обезценяване
На вторичния пазар електрическите автомобили се обезценяват значително, което води до по-високи лизингови оферти. В Германия цените на EV на вторичния пазар през юли са били с 24% по-ниски спрямо нивата преди пандемията, а във Великобритания разликата е 30%. В същото време, колите с ДВГ са с 15% по-скъпи спрямо преди пандемията.
Реакцията на лизинговите компании
Водещи европейски лизингови компании като Ayvens и Arval засега нямат големи загуби от EV, но увеличават цените заради ниските стойности на вторичния пазар. Arval удължава сроковете на лизинг за EV спрямо ДВГ, като лизингът може да достигне дори 8 години.
Данни от проучвания
Проучване на германската организация CAR показва, че през август 2021 г. лизинг в Германия за EV, струващ 45 000 евро, е бил 284 евро на месец, в сравнение с 473 евро за еквивалентна кола с ДВГ. Сега лизингът за EV е 621 евро на месец, а за ДВГ – 468 евро. Липсата на субсидии и слабият вторичен пазар бързо обърнаха тенденциите.