Японският производител Mazda обмисля нови двигатели за американския пазар
Двуроторен двигател на Mazda идва в Америка
Mazda сериозно се стреми да запази роторния двигател жив за дълъг период. След пускането на MX-30 e-Skyactiv R-EV в началото на 2023 г. с неговия 830-кубиков роторен двигател, служещ като генератор, компанията възстанови екипа за този тип двигатели в началото на 2024 г. Общо 36 инженери работят върху създаването на "атрактивни автомобили, които вълнуват клиентите", и официално се планира спортен автомобил, оформен по концепцията Iconic SP.
Срещи с предизвикателства при новите стандарти
В ново интервю с Automotive News, изпълнителният директор Масахиро Моро сподели повече подробности за бъдещето на ротационния двигател. Той призна, че разработването на двигател, съответстващ на все по-строгите изисквания за емисии в САЩ, е „значително предизвикателство“. Въпреки това, японският производител на автомобили е "много близо" до постигане на своята цел с настройка на еднороторен двигател като MX-30 e-Skyactiv R-EV, малък кросоувър, който не се продава в Америка.
"Изпробвали сме с един ротор. Следващата фаза ще бъде преминаване към два. Роторите се въртят отделно в различни камери с един вал. Трябва да генерираме повече електричество. Два ротора ще генерират повече мощност, което е по-подходящо за характеристиките на американския пазар."
Двуроторен двигател
Моро отбелязва, че еднороторен двигател не би бил достатъчен за Америка, където е необходима по-голяма мощност, затова Mazda разработва специален двуроторен двигател. Концепцията Iconic SP имаше надлъжно монтирана двуроторна система, но, както и при кросоувъра, където двигателят е разположен напречно, той не задвижва колелата. Вместо това, служи като генератор за зареждане на батерията, която захранва електрически мотор.
Системната мощност беше оценена на 365 конски сили в спортното купе, което имаше почти перфектно разпределение на теглото 50:50. Автомобилът тежеше 1,450 кг и имаше дължина 4,180 мм, ширина 1,850 мм и височина 1,150 мм, с колесна база от 2,590 мм. Mazda обяви, че умишлено е уголемила Iconic SP, но може да намали спортния автомобил до размера на Miata.
Новото поколение двигатели Skyactiv-Z
Моро също така разказа за наскоро обявения двигател Skyactiv-Z, намеквайки, че той ще пропусне турбокомпресора. Очаква се новият бензинов двигател да дебютира на серийни автомобили през 2027 г. и е определен като "крайния" двигател с вътрешно горене за Mazda, нова силова установка, проектирана да отговаря на дори по-строгите регулации, планирани за следващото десетилетие.
"Нормално аспирираните двигатели трябва да намаляват мощността с 30 процента, за да се съобразят с толкова стриктни стандарти. Но този двигател опровергава тази обичайна теория и запазва мощността, като същевременно осигурява изключителна екологична способност."