Спортната революция на Mazda: роторен двигател се завръща
Спортният Mazda Iconic SP ще достигне пазарите съвсем скоро
Спортният автомобил Mazda Iconic SP с роторен двигател ще бъде произведен серийно. Тази спортна кола, по-голяма от MX-5 Miata, беше показана за първи път като концепция преди година.
Главният дизайнер на Mazda, Масаши Накаяма, официално потвърди, че серийното производство ще започне „в недалечното бъдеще“, уточнявайки, че новият модел е идеологически наследник на RX-7 и RX-8.
Предимства и недостатъци на роторния двигател
Ротационният двигател, познат и като Ванкелов, носи както предимства, така и недостатъци. Компактните размери и високата мощност са плюсове, но разходът на гориво и повишената токсичност на изгорелите газове са минуси.
„Много автомобилни компании се отказват от роторния агрегат заради неговите недостатъци“, отбелязва статията.
Mazda не е произвеждала автомобил с роторно задвижване от 2012-та година, когато последният RX-8 беше спрян от производство.
Възраждане на роторния двигател в ново поколение
В началото на 2023-та, Mazda представи автомобил с ново поколение роторен двигател, който беше част от хибридната система на MX-30 e-Skyactiv R-EV. През есента на същата година, дебютира и Iconic SP.
На Japan Mobility Show в Токио, Iconic SP впечатли със своя дизайн и двубутален роторен двигател, служещ като генератор на електричество. Мощността му възлиза на 370 конски сили, но двигателят не е свързан с колелата.
Очаквани нововъведения от Mazda
Японската компания потвърди, че серийното производство на Mazda Iconic SP е на хоризонта, като още неофициално се предполага, че стартът може да е през 2026 година. Други новости включват ново поколение кросоувър Mazda CX-5, очакван между 2025-та и 2027-ма година, както и електрически автомобил и SUV, съвместно разработени с Changan.
До 2027 година, семействата SkyActiv-G и SkyActiv-X ще бъдат заменени от нови четирицилиндрови двигатели SkyActiv-Z.