Предимствата и недостатъците на алуминия в автомобилната индустрия: Враг или приятел?
Алуминият е лек и издръжлив метал, който не се среща в природата в чист вид. Той е изолиран за първи път през 1824 г. от физика Ханс Кристиан Ерстед чрез електролиза - метод, който и до днес се използва за извличане на метала от рудата боксит.
В суров вид алуминият практически не намира приложение. За да се подобрят неговите характеристики, той се смесва с добавки като магнезий, манган или силиций. Това прави алуминиевите сплави подходящи за автомобилни части като каросерии, двигатели и джанти.
Алуминият се използва в автомобилната индустрия повече от 120 години. През 1899 г. на изложение в Берлин е представен концептуалният автомобил Durkopp с олекотени панели, а през 1902 г. Карл Бенц демонстрира първия двигател от алуминий за автомобилни състезания. Първият сериен автомобил с изцяло алуминиева каросерия е Audi A8 от 1994 г.
Основното предимство на алуминия е съотношението якост към тегло. Той е с 60% по-лек от стоманата, което намалява теглото на автомобила, разхода на гориво и вредните емисии. Алуминият не ръждясва, не се магнетизира и е лесен за обработка. Той може да се рециклира многократно без загуба на свойства.
Алуминият има отлични свойства за поглъщане на вибрации и удари, което подобрява комфорта при шофиране и безопасността при инциденти. Високата му устойчивост на усукване добавя стабилност и отзивчивост при маневриране.
Производството на алуминиеви части е технически сложно и скъпо. Необходими са специализирани методи като лазерно заваряване и тясно специализирано оборудване. Формите и размерите на алуминиевите елементи често са по-обемни, което намалява полезното пространство в автомобила. Алуминият е добър проводник на звук, което изисква допълнителна звукоизолация.
Ремонтът на алуминиеви части е труден и често завършва с подмяна на цялата част. Интересни приложения на алуминия включват защитата на батерията на Tesla Model S с тройна защита от метални листове и използването на алуминий в състезателни болиди от Формула 1 за постигане на голяма граница на безопасност при ниско тегло.