Ново проучване разкрива причините зад затлъстяването на съвременните автомобили
Увеличение на средното тегло на новите автомобили с 400 кг за седем години
През последните седем години средното тегло на нов автомобил се е увеличило с почти 400 кг. От 2016 до 2023 г. средното собствено тегло на новите автомобили е скочило от 1 553 на 1 947 килограма.
Влияние на suv-тата върху теглото
Според експертите на Autocar, увеличението на теглото се дължи отчасти на нарастващата популярност на SUV-тата. През 2016 г. от всички тествани автомобили, 16 са били SUV-та или кросоувъри със средно тегло от 1 722 кг, което е със 169 кг повече от другите модели.
До 2023 г. броят на кросоувърите се е увеличил до 24, със средно тегло от 1 985 кг. Това представлява разлика от 169 кг спрямо 2016 г. Средното тегло на SUV-тата и кросоувърите е 1 906 кг, което е под средното за всички модели, тествани през 2023 г.
Влияние на електрификацията
Електрификацията също изигра роля в увеличението на теглото. Електрическите модели на батерии, тествани миналата година, са със средно тегло от 1 991 кг, докато автомобилите с двигатели с вътрешно горене са били почти 100 кг по-леки - 1 897 кг.
Исторически данни и тенденции
Средната годишна стойност се колебаеше между 1 500 и 1 650 кг до 2018 г., когато за първи път достигна границата от 1 700 кг. След това тя спадна до 1 675 кг през 2019 г., но оттогава непрекъснато се увеличава, достигайки 1 947 кг през 2023 г.
Тенденцията не показва признаци на промяна, като средното тегло на колите, тествани през първото тримесечие на 2024 г., е 2 087 кг. Най-тежкият от тях е електрическият SUV Mercedes-Benz EQS, който тежи 2 899 кг.
Не само електрификацията и популярността на SUV-тата са виновни за увеличаването на теглото на новите коли. Намаляването на класовете градски автомобили и суперминита също играе важна роля, тъй като всяка година се появяват по-малко модели под 1 000 кг, за да компенсират най-тежките коли на пазара.
През 2003 г. експертите на Autocar Road тестват шест автомобила, които тежат под 1 000 кг и още шест между 1 000 кг и 1 100 кг. През 2023 г. е тестван само един автомобил с тегло под 1 000 кг - Citroen Ami, който технически не е автомобил, а ATV. Най-лекият истински автомобил, тестван миналата година, е спортното купе Alpine A110 R с тегло от 1 065 кг, следван от бензиновия кросоувър Hyundai Kona с тегло от 1 352 кг.