Новите лекотоварни модели на водород от Stellantis: иновация и ефективност
Stellantis започва производство на лекотоварни модели с горивна клетка през 2024 г.
През пролетта на 2024 г. Stellantis ще стартира серийното производство на лекотоварни модели със задвижване с горивна клетка в четири варианта. Пробегът на тези модели варира между 400 и 500 километра, в зависимост от конкретния модел, а зареждането е възможно в рамките на 4 до 5 минути.
Модели и платформи
Stellantis ще предлага четири модела за всяка от двете платформи: Citroën ë-Jumpy и ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo и E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro и Movano, Peugeot E-Expert и E-Boxer. Производството ще се извършва в Орден (Франция) и Глевице (Полша).
Преобразуване на автопаркове
Преди това Stellantis преобразува малък автопарк от 2000 превозни средства в Рюселсхайм от електрически към водородни, всеки с пробег от 400 километра (WLTP). Тези превозни средства бяха тествани от множество корпоративни клиенти, включително Miele, която получи Opel Vivaro-e Hydrogen.
Технически характеристики
Opel Vivaro-e Hydrogen е модифицирано електрическо Vivaro със задвижване с горивни клетки и Plug-in батерия. Горивната клетка с мощност 45 кВт доставя електричество, а 10,5-киловатчасовата литиево-йонна батерия покрива пиковите натоварвания при потегляне или ускоряване. Три резервоара от 700 атмосфери за 4,4 килограма водород заместват същинската задвижваща батерия (50 или 75 кВтч.) на Vivaro-e, като пълненето им отнема по-малко от четири минути.
Рекуперация и зареждане
Vivaro-e Hydrogen може да върне спирачната енергия обратно в батерията чрез рекуперация, която също може да се зарежда с помощта на щепсел за 50 километра пътуване изключително с електрическа батерия, както при Plug-in хибрид. Пробегът с пълни бутилки под налягане и заредена батерия е до 400 километра, според тестовия стандарт WLTP.
Товарен капацитет
Тъй като резервоарите са разположени в долната част, товарният обем на Vivaro от 5,3 до 6,1 кубически метра (варианти на каросерията M и L) е напълно запазен за транспортни товари. Полезният товар нараства до 1,1 тона, а с ремарке могат да се добавят допълнителни 1000 килограма. Miele планира да намали емисиите на CO2 от своя автомобилен парк с най-малко 30 процента до 2030 г.
Други модели с водородна горивна клетка
Peugeot e-Expert, Fiat Scudo и Citroën ë-Jumpy Hydrogen разполагат със същите стойности и използват електрическа система с водородна горивна клетка. Те са дълги 4,95 или 5,30 метра, достигат до 130 км/ч със 136 к.с. и могат да бъдат разтоварвани или натоварвани през задни или плъзгащи се врати. Първите клиенти получиха тези модели през 2022 г.