Китайските EV тарифи: заплаха за европейската автомобилна индустрия
Търговско напрежение: тарифи за китайските електромобили в ЕС
Въвеждането на тарифи за китайските електромобили в Европейския съюз предизвиква значителни реакции в автомобилния сектор. Наскоро ЕС прие тези тарифи, въпреки сериозното разделение сред страните-членки. Много държави се въздържаха от гласуване, а пет, включително Германия, гласуваха против.
Реакции от автомобилните гиганти
Според изпълнителния директор на BMW, Оливер Ципсе, гласуването е "фатален сигнал" за европейската автомобилна индустрия. Той подчертава необходимостта от бързо споразумение между Европейската комисия и Китай, за да се избегне търговски конфликт. Германия, гласувайки против тарифите, изпраща важен сигнал, който може да увеличи шансовете за успешни преговори.
Mercedes-Benz определя тарифите като "грешка" и настоява за отлагане на въвеждането им, за да се постигнат ползотворни преговори. Volkswagen също призовава за диалог с Китай и настоява за "политическо решение".
Предстоящи преговори и алтернативи
Тарифите трябва да влязат в сила в края на октомври тази година. До тогава се очакват допълнителни преговори, които могат да доведат до изменения или дори отмяна на тарифите. Въпреки че отмяната е малко вероятна, се обсъжда алтернативна идея за въвеждане на минимална продажна цена на китайските автомобили.
Европейската комисия потвърди, че ще продължи разговорите с Китай, като идеята за минимална цена също ще бъде предложена. Анализаторите от Rhodium Group обаче са скептични. Според тях Китай вече започна проверки на европейски стоки, което може да се разглежда като ответна мярка.
Автомобилните производители изразяват опасения от подобен развой на събитията, при който ЕС и Китай могат да си разменят тарифи и ограничения. Китай е значим пазар за водещите производители и източник на много суровини и компоненти. Лошите търговски отношения с Китай могат да причинят повече щети, отколкото ниските цени на китайските автомобили.