известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Карти
Назад

Какво е софтуерно дефиниран автомобил?

Екип MyVe
Екип MyVe
01:00 | 31.08.2025
Време за четене: 02:52 мин.
Какво е софтуерно дефиниран автомобил?

Изпълнителният директор на Rivian обяснява

Софтуерно дефинираният автомобил или SDV набира скорост като ключов термин. RJ Scaringe от Rivian обяснява защо това е повече от поредната модна фраза. Основната разлика е между „автомобил с много софтуер“ и кола, чиито функции се ръководят изцяло от единна софтуерна платформа.

„Днес повечето автомобили имат стотици малки компютри, наречени ECU. Всеки управлява отделна функция – седалки, стъкла, климатик.“ - RJ Scaringe - "Тези единици работят като изолирани острови. Те обменят данни през шина CAN, но говорят различни езици. Така възниква „система от плевели“, създадена без общ план."

Rivian залага на зонална архитектура. При нея автомобилът се контролира от минимум два мощни компютъра – обикновено един отпред и един отзад. Ако моделът е по-голям, могат да бъдат три. Те споделят еднаква операционна система, разработена вътрешно. Това намалява хардуера, опростява кабелажа и освобождава неизползван ресурс.

„При домейн-модела е като да караш велосипед с десет котви в калта.“ — RJ Scaringe.

Множество подизпълнители усложняват OTA ъпдейтите. При зоналната структура Rivian и Tesla изпращат цялостни пакети – от навигация до допълнителна мощност или нови светлини. Така R1T и R1S получиха адаптивни светлини преди конкуренцията.

Реакцията на традиционните производители

Индустрията наваксва. Volkswagen инвестира силно в Rivian, след като собствената му платформа Cariad се провали. Ford подготвя електрически пикап за около 30 000 долара със същата философия. Honda и Acura планират подобен подход за бъдещите си EV модели.

Производителите виждат шанс да печелят не само при продажбата, а и през целия жизнен цикъл на колата. Абонаменти и еднократни софтуерни покупки може да носят стабилни приходи. Днес приемането е бавно, но с времето тези услуги вероятно ще станат стандарт.

Scaringe е категоричен, че домейн-моделът губи почва. Централизираната зонална архитектура осигурява бързи ъпдейти, повече функции и потенциал за устойчиви приходи. Тя очертава бъдещето на автомобилната индустрия.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: