Има ли ръчна скоростна кутия бъдеще в свят на електромобили?

Ролята на ръчните скоростни кутии в ерата на електромобилите
Несигурното бъдеще за ръчните скоростни кутии е въпрос на обсъждане в автомобилния сектор. Докато електрификацията и съзнанието за емисии заемат все по-значима роля, пред ръчните скорости стои дилемата дали ще се запазят или ще изчезнат.
Тенденции в регистрирането на нови автомобили
Според данни от SMMT, през 2019 година над 50% от новите автомобили във Великобритания бяха с ръчна скоростна кутия. През 2023 година този дял е спаднал на 28.7%, докато 73.1% от новите регистрации са с автоматична скоростна кутия. През 2025 година, регистрациите на автомобили с автоматични трансмисии са се увеличили с 9.5%, а тези с ръчни — намалели с 2.6%.
Растежът на електромобилите и влиянието върху избор на трансмисии
Причината за намаляването на интереса към ръчните скорости е увеличението в популярността на батерийните електромобили (BEV) и премиум хибридите (PHEV). През 2024 година, доставките на електромобили в световен мащаб са се увеличили с 26.1%. Тези автомобили използват едноскоростна трансмисия, което премахва нуждата от множество скорости или ръчни трансмисии.
„BEV в момента имат само една скоростна трансмисия,“ потвърждава старши анализатор в Autovista Group, Робърт Редман. „Това е причина процентът на новите регистрации във Великобритания, които са само за автоматични автомобили, да нараства значително.“
Промени в предложенията на автомобилните производители
Извън пазара на BEV, някои производители, като Volvo и Mercedes-Benz, просто не предлагат автомобили с ръчни скорости. Според Ралф Зулцбах, старши проектен мениджър в Autovista Group, много марки намаляват предложенията си и не предлагат ръчни скорости.
Съвременните автоматични трансмисии, управлявани от съвременни компютърни системи, могат да оптимизират преместването на скоростите с точност. Това води до подобрена икономия на гориво и намалени емисии. Двойно съединителните и вариаторни трансмисии (CVT) предлагат по-бързи смени на скоростите и по-плавно управление.
„С по-широкото приемане на автоматични трансмисии от страна на купувачите на употребявани автомобили, видът на трансмисията има по-малко влияние върху стойността на автомобила втора ръка,“ добавя Редман.
Въздействие на екологичните регламенти
Новите автоматични трансмисии са доказано по-малко вредни за околната среда в сравнение с ръчните. Изпълнявайки целите за устойчивост, ЕС въведе по-строги стандарти за емисиите на CO₂, като планира забрана за продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 година.
Данъчни и регулаторни промени
Различни страни въвеждат данъци и ограничения за по-замърсяващите автомобили. Във Франция има схема „малус“ за автомобили, които причиняват замърсяване, а ръчните трансмисии създават по-високи емисии. Това води до потребителски избор към автомобили без ръчни скорости.
Въпреки спадът им на пазара на нови автомобили, ръчните скорости остават икономично решение за определени сегменти. Те продължават да са популярни на пазара на употребявани автомобили. Производители като Toyota обмислят въвеждане на ръчни скорости в електромобили, за да запазят елементът на взаимодействие при шофирането.
Заключение
Въпреки че не доминират пейзажа, ръчните скорости ще продължат да съществуват. Личното преживяване и усещането за контрол остава атракция за мнозина шофьори. Пазарът на употребявани автомобили ще продължат да запазват интереса към тях.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
