Факти за пожарната безопасност на електрическите автомобили
Възникват ли пожари по-често в електрическите коли?
Данните сочат, че електрическите автомобили се запалват по-рядко от тези с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Норвежка статистика показва, че от 2016 г. до март 2022 г. делът на BEV в автомобилни пожари е 2.3%, спрямо 8.9% за ДВГ.
Как се осигурява безопасността при електромобилите?
Електромобилите разполагат с множество системи за безопасност. Европейският регламент R 100 определя изискванията за батериите и системата за електрическо задвижване, включително тестове за вибрации, удари и топлина. Системата за управление на батерията (BMS) следи за ток, напрежение и температура и може да се изключи автоматично при необходимост.
Какви са най-честите причини за пожари?
Причините за пожари в електромобилите обикновено се свързват с проблеми с батерията. Това може да се дължи на механични повреди от катастрофи или грешки в системата за управление на батерията.
Какво е топлинно изтичане?
Топлинното изтичане възниква, когато батерийната клетка се нагрее прекомерно. Това може да доведе до разпалване на цялата батерия и дори да причини експлозия.
По-висока температура ли достига пожарът в електромобилите?
Най-значимият товар при автомобилни пожари идва от гуми, пластмасови и текстилни материали, а не от енергийната система. Електромобилите и автомобилите с ДВГ са съизмерими по това отношение.
Генерират ли електрическите пожари повече замърсители?
При гасене на горящи батерии се отделят никел, кобалт и литий в отпадъчните води. За разлика от това, олово и летливи органични съединения се отделят при пожари с коли с ДВГ.
Видовете батерии и пожарната безопасност
Клетките с литиево-железен фосфат (LFP) са с по-висока термична стабилност, което ги прави по-безопасни от никеловите клетки. Натриево-йонните батерии и твърдотелните батерии също се разглеждат като по-безопасни.
Как се гасят електрически пожари?
Пожарната служба използва вода за гасене и охлаждане на електрически пожари, но в по-големи количества, съобразявайки се със спецификите на батерийния корпус.