Един на три велосипедни инцидента в Германия е без намесата на друг участник
Основни данни от проучването
До един на всеки три смъртоносни пътни инцидента с велосипедист в Германия се е стигнало без намесата на други участници в движението. Това показва проучване на Асоциацията на германските застрахователни компании. Миналата година около половината от загиналите тежко ранени велосипедисти са изгубили живота си при катастрофа с един автомобил. По-често тези инциденти настъпват от декември до февруари, когато влагата, ледът, снегът и листата усложняват пътната обстановка.
Статистика за катастрофите с велосипеди
Миналата година германските застрахователи са регистрирали почти 27 400 инцидента с велосипедисти без участието на трета страна. Около 6400 души са получили тежки травми, а 147 са се сблъскали със смъртта. Въпреки че самокатастрофите на велосипедисти са често срещани, инцидентите между велосипеди и автомобили водят до по-сериозни, а в някои случаи - и фатални последствия (за 2023 с 5112 тежко ранени и 178 убити).
Увеличаване на броя на самокатастрофите
Броят на самокатастрофиралите велосипедисти е удвоен за последните 15 години, според Кирстин Зайдлер, ръководител на проучването. Основните причини включват увеличението на броя на велосипедите, както и нарастващия дял на по-възрастните водачи. „Досега един на всеки седем души, претърпели ПТП с велосипед, бе на възраст над 66 години, а сега е един на всеки пет“, казва Зайдлер.
Възрастни колоездачи и рискови фактори
Колоезденето със батерия увеличава риска от сериозни травми поради по-високата скорост и тегло. Почти две трети от участниците в проучването на UDV признават, че тяхното каране също е допринесло за инцидента. Данни от полицията сочат, че около един на всеки трима колоездачи, паднали без чужда помощ, е карал прекалено бързо.
„Рязкото спиране и липсата на концентрация също са сред основните причини за инциденти.“
По-нисък риск на велосипедните алеи
Експертите са единодушни, че на велосипедните алеи рискът от инциденти е значително по-малък, особено когато са разчистени. Каската значително повишава нивото на защита. За по-бързите велосипеди с батерия експертите препоръчват версия с ABS.
Проучването анализира около 8000 самокатастрофи на велосипеди в пет федерални провинции и включва интервю с над 1500 пострадали.