„Чавдар“: История и наследство
Последният автобус на „Чавдар“ от 1997 г.: Иновации и традиции
Последният автобус на „Чавдар“ е създаден през 1997 година по инициатива на Мончо Бехар, тогавашен директор на търговското представителство „Автокам“ ООД – официален вносител на КамАЗ и Avia за България. Целта е да се започне производство на малки серии автобуси върху чешки шасита Avia, използвайки метален скелет и стъклопластови панели.
Първият прототип и представяне
Първият прототип по тази програма е завършен през 1997 г. и е показан на щанда на „Автокам“ ООД на Пловдивския панаир през есента на същата година. Проектант и дизайнер на „Чавдар“ 610 е инж. Велизар Андреев. През 1998 г. автобусът е преработен, основно в предната част, като са добавени декоративни цветни елементи.
Технически характеристики и иновации
Цялата външна облицовка е изработена от стъклопластмаса, а при остъкляването е приложена лепена технология. Автобусът е оборудван с климатична инсталация, като компресорът на климатика се задвижва от двигателя. Използваният двигател е 4-цилиндров, турбодизелов D 421.85.00 (EURO 2) от Avia А75L. Той има работен обем от 3596 куб.см и развива мощност от 85 кВт/115 к.с. при 2400 об/мин. Въртящият момент е 420 Нм при 1800 об/мин. Предавателната кутия е 5-степенна ZFS5-42, а спирачната система е двукръгова хидравлична с вградени пневмоусилватели. Максималната скорост достига 120 км/ч.
Удобства и вместимост
„Чавдар“ 610 има 25 седящи места, което е повече от базирания на същото шаси „Чавдар“ LC51. Това е възможно благодарение на увеличената ширина на автобуса до 2340 мм, което позволява поместването на четири седалки на ред, докато при LC51 ширината е 2100 мм и седалките са по три на ред.