известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Zeitgeist: BMW iX3

Екип MyVe
Екип MyVe
09:10 | 19.07.2021
Време за четене: 05:52 мин.
Zeitgeist: BMW iX3

Ключовата дума днес е намаляване

 Въпреки че терминът, обозначаващ най-общо климата на дадена епоха, се приписва на Хегел, истинският му произход е някъде във времето на немските романтици и просветители, в чиято роля днес виждаме европейските комисари, които напоследък се постараха да не забравим, че романтично-просветителския императив на днешното ни време има едно име – емисии, а ключовата дума, свързана с тях, е намаляване.

Как точно ще изглежда бъдещето без двигатели с вътрешно горене след 2035-а все още изглежда рано да се каже, ала автомобилните производители се надпреварват да ни представят романтично-просветителската си представа за утре под формата на висока приливна електромобилна вълна днес.

Своето подобаващо място в нея естествено заемат и BMW, за които електромобилизмът всъщност не е новост – електрическите версии на BMW 02 работят като помощен транспорт в мюнхенския олимпийски маратон още през 1972. Следват години на експерименти и прототипи, помагащи на инженерите в Бавария да натрупат опит и технология за електрическа мобилност. След което се появява Project i, който впоследствие стана кръстник на едноименната електрическа субмарка, която през 2013 излезе с градския технологичен експеримент i3, а година по-късно излезе и футуристичната хибридна екзотика i8.

 

iX3

   Карам направо, без мотаене, защото обектът на вниманието ни днес е брат-близнак на дизеловата, бензиновата и хибридната версия на най-продавания мюнхенски модел – Х3.

По своята същност BMW iX3 олицетворява смяна на курса в баварската електрическа мобилност, при това далеч не само защото е първият им експортен китайски продукт, излизащ от завода в Шънян.

iX3 представлява и отказ от по-ранната програма, повеляваща електрическите им модели да се базират на специална платформа, наречена LifeDrive, както беше с i3. Новият, но изпълнен в познат стил SUV, простете SAV (А като Activity) e базиран на същата платформа CLAR (от Cluster Architecture), върху която са поставени наскоро претърпелите фейслифт бензинови, дизелови и хибридни версии на третото поколение Х3.

 

Това е ход, който предстои да наблюдаваме все повече през предстоящите години, тъй като в „БМВ“ ще пускат електрически модели, базирани на настоящите платформи, както впрочем е с производствената версия на i4, която разчита на CLAR-базирана адаптация от последната четвърта серия.

Използването на съществуваща архитектура в момент, когато конкурентите им са заети да се хвалят с предимствата на собствените си електрически платформи, може и да звучи като компромис, но това е само на пръв поглед, защото CLAR поначало е замислена да носи батерии и електромотори, така че решението да се използва именно тя е просто и праволинейно.

Така единичният електромотор е разположен в общ компактен корпус с трансмисията и управляващата електроника и монтиран в задната ос, а специално разработената подрама интегрира с 30% по-малкия му обем в уникална конструкция.

Петото поколение система eDrive доставя мощност от 210 киловата и 400 нютона въртящ момент през едностепенна трансмисия и електромеханичен диференциал с три режима на шофиране, базирани на принципната гъвкавост на постоянно възбудения електромотор.

Въпреки скромния си въртящ момент и мощност, впрочем (максималната е на 6000 оборота, докато постоянната е 80 кВт) в старта от място не липсва спешност: iX3 ускорява до 60 за 3.7 сек. С нарастването на скоростта и аеродинамичното съпротивление обаче производителността започва да спада и достигането до 100 отнема 6.8 секунди – около 0.7 по-бавно от хибридното xDrive 30e с двойно предаване.

 

Но не ме разбирайте погрешно – това изобщо не е бавно: натиснете десния педал до пода и той ще ускори тежкия близо 2.2 тона метал с йонно-литиева душа от 80 до 120 за 4.1. Истината обаче си остава истина: на теглителния импулс му липсва ентусиазираната решителност на двумоторните системи, което е съвсем естествено – тяхната цена е и значително по-висока.

Та ако приемем, че на електрическата хикс тройка й липсва пикова производителност, то тя е повече от компенсирана с механичен финес, защото дори по електромобилните стандарти моторът и тяговата му електроника са наистина безшумни. При по-значимо темпо ще чуете как вятърът облизва корпусите на огледалата и как грайферът на гумите взаимодейства с асфалта – това най-вече заради широките 245/275 20-цолови колела с леките и аеродинамични джанти, свалящи коефициента на съпротивление с 5%. Ако все пак го искате, можете да добавите синтетичен звук, действащ в унисон с работата на крака върху педала – на разположение в два от режимите на каране.

Цялата статия може да прочетете тук: https://kaloyanjelev.blogspot.com 

Споделете статията в: