Защо е важно да използвате ръчната спирачка при автоматични скоростни кутии?
Важността на правилното използване на режим паркинг при автоматични трансмисии
Автоматичните трансмисии разполагат с режим паркинг (P), който често се счита за еквивалент на ръчната спирачка. Но дали това е наистина така?
Как работи режимът паркинг
Режимът за паркиране при автоматични трансмисии има пряка механична връзка с автоматичната скоростна кутия. Механизъм заключва вала на кутията чрез шлицово колело, подобно на зъбно колело. Когато ключалката влезе в жлеба, тя се захваща здраво и валът не може да се върти.
Ограничения на заключващия механизъм
Заключващите зъбци могат да поддържат само относително ниски натоварвания. При превишаване на силата, заключващият механизъм може да приплъзне и да се повреди. Например, ако водачът премести селектора в режим паркинг при движение с ниска скорост, ще се чуе неприятен звук и могат да останат метални стружки в трансмисията.
Риск при дълготрайно паркиране
При ежедневно паркиране, след 10-15 години работа, металът може да се умори и фиксиращият зъб може да падне дори при леко натоварване. Ако забравите да активирате ръчната спирачка, тежестта на колата на наклон генерира вътрешно напрежение, което може да доведе до повреди, особено при автомобили с голям пробег.
Правилно паркиране на кола с автоматична трансмисия
За да избегнете излишно натоварване на автоматичната трансмисия, следвайте тези стъпки: спрете колата, активирайте ръчната спирачка, и след това включете режим паркинг (P). Тази последователност разпределя натоварването върху спирачките и дисковете, а не върху трансмисията.