Забавяне на новите модели Volkswagen: Причината, която всички познаваме
Volkswagen се сблъсква със софтуерни затруднения при своята SSP (Scalable System Platform) - предполагаемата променяща се платформа за електромобили. Това забавяне спъва графика за пускане на пазара на няколко нови електромобила, включително наследника на популярния SUV ID.4.
SSP е платформа от следващо поколение, която трябва да замени широко използваната архитектура MEB и да залегне в основата на голяма част от бъдещите електрически автомобили на VW. Първоначално предвиденият за 2025 г. дебют на SSP се отлага. Самият главен изпълнителен директор Томас Шафер намекна, че първият автомобил, който ще носи емблемата SSP, най-вероятно електрическият наследник на легендарния хечбек Golf, може да се появи на пътя едва през 2028 г.
Cariad, софтуерното подразделение на VW Group, се бори да превърне амбициозните си цели за SSP в реалност. Става дума за функции като светкавично бързо зареждане и възможности за автономно шофиране на ниво 4. За съжаление, тези софтуерни пречки се превръщат в съвсем реални производствени забавяния.
Най-непосредствената жертва на софтуерните проблеми на SSP изглежда е наследникът на ID.4. Докладите на германските издания Manager Magazin и Handelsblatt сочат 15-месечно забавяне, което отлага пускането му на пазара най-рано за 2029 г. Това означава, че сегашният ID.4, който дебютира през 2020 г., ще навърши десетилетие, когато се появи неговият заместник. Съобщава се, че друг електрически SUV на VW, с кодово име T-Sport, също се сблъсква със забавяне, като ревизираната дата на пускане на пазара е 2031 г.
Ефектът обаче може да надхвърли рамките на самия VW. Очаква се производните на SSP да бъдат в основата на бъдещи модели на Audi, Porsche, Skoda и дори на VW Commercial Vehicles. Това предполага, че и други пускания на пазара в рамките на групата могат да се сблъскат с подобни отлагания.
Софтуерните проблеми със SSP също така предизвикват стратегическа промяна. За да увеличат максимално възвръщаемостта на инвестициите си в съществуващата платформа MEB (която в момента задвижва фамилията ID), VW планира да удължи живота ѝ с актуализация (MEB+) през 2026 г. Това означава, че все още можем да очакваме бъдещите модели на базата на MEB, като хечбека ID.2 (2026 г.) и електромобил от начално ниво ID.1, да се появят, както е планирано.
VW също така се отказа от плановете си за специален завод за електрически превозни средства на стойност 2 млрд. евро близо до Волфсбург. Вместо това те ще модернизират съществуващите съоръжения във Волфсбург и Цвикау, за да могат да поемат производството на SSP, когато то получи зелена светлина.
Въпреки че закъсненията са пречка за амбициите на VW в областта на електрическите превозни средства, те подчертават сложността на разработването на най-съвременния софтуер за функции като автономно шофиране и ултрабързо зареждане. Преразгледаната стратегия на компанията дава приоритет на максималната възвръщаемост на съществуващите инвестиции, като същевременно дава на Cariad повече време да изглади софтуерните проблеми за платформата SSP. Пейзажът на електрическите превозни средства е постоянно развиваща се надпревара и ще бъде интересно да се види как тези забавяния ще повлияят на дългосрочната позиция на VW в съревнованието за надмощие на електрическите превозни средства.