Япония изгражда 500 км транспортен конвейер заради недостиг на шофьори
Големи надежди се възлагат на автономните камиони за превоз на товари, които ще работят денонощно, без да е необходимо да спят или да правят почивки. Но Япония има алтернативно предложение: изграждане на конвейер с дължина над 500 км, който ще ускори доставката на товари в цялата страна.
Autoflow Road ще свързва Токио с Осака и ще се състои от мрежа от големи багажни ленти като на летищата, които ще се движат или отстрани на главните пътища, или под тях. Алтернативно предложение е стоките да се придвижват с автоматизирани електрически транспортери по подобни специално изградени маршрути.
Работейки без прекъсване, денем и нощем, системата теоретично би могла да транспортира същото количество товар като 25 000 камиона дневно.
Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония разказа за плана, смятайки го за алтернатива на задаващия се недостиг на шофьори на камиони. Комбинация от намаляване и застаряване на населението и по-строгите регулации, определящи колко време шофьорите могат да прекарват зад волана, ще допринесе за спадане на броя на наличните шофьори от 660 000 през 2020 г. на 480 000 през 2030 г., съобщава South China Morning Post.
Този 36-процентов дефицит на шофьори – нараства до 41% в някои региони – може да означава, че 30% от доставките няма да стигнат до крайната си дестинация през 2030 г., освен ако не бъдат предприети стъпки, се казва в доклада на министерството. Въпреки че планът за конвейер все още не е получил финалното одобрение, The Japan Times пише, че целта на правителството е пускането му през 2034 г.
Подобна система ще означава и, че 25 000 камиона ще бъдат свалени от пътищата, което ще намали въглеродните емисии, задръстванията, както и ще помогне за разрешаването на кризата с камионите.
Макар и в много по-малки мащаби, подобни системи работят и в момента. Варовиковата мина Torigatayama в страната използва конвейер с дължина 23 км, а в Африка система от 100 км пренася фосфат между друга мина и пристанището.
Този проект изглежда многообещаващ, но и много скъп: почти $23 милиарда (3,7 трилиона йени), предполага Japan Times, въпреки че самото правителство все още не е предоставило оценки.