Uber ще стартира тестове на автономни VTC във Мюнхен през 2026 г.

Партньорството с китайската Momenta цели разгръщане на роботаксита с ниво 4 автономност из цяла Европа.
Калифорнийската Uber Technologies и китайската Momenta обявиха, че ще започнат изпитания на автомобили с ниво 4 автономност в Германия. Пилотната програма ще се проведе в Мюнхен, с цел по-късно да разшири мрежата от роботаксита в други европейски градове.
Мюнхен разполага с водещ автомобилен клъстер и дълга инженерна традиция. Градът подкрепя иновациите, което улеснява въвеждането на все още експериментални технологии. Momenta вече сътрудничи с местни марки като Mercedes-Benz и BMW, което засилва доверието във високите стандарти за качество и безопасност. Тестовете ще свържат класическото автомобилно наследство с бъдещата автономна мобилност.
Двупосочната стратегия на Momenta
Компанията следва „стратегия на два фронта“. Първо внедрява усъвършенствани ADAS системи за партньорски производители. Второ развива роботакси технология за масово внедряване. Към момента над 400 000 автомобила с маркирани OEM партньори вече използват системите на Momenta. В Шанхай фирмата оперира търговски роботакси и планира до края на годината превоз без резервен оператор.
Съюзът между Uber и Momenta бе официализиран през май 2025 г. Целта е внедряване на автономни превозни средства в региони извън САЩ и Китай. Uber носи експертиза в градската мобилност и управлението на флот, а Momenta доставя софтуерната платформа за ниво 4 автономност.
„Германия е сърцето на световната автомобилна индустрия. Тестовете в Мюнхен пишат следващата глава. Ще покажем как изкуственият интелект може да преобрази градската мобилност.“ — Сюдонг Цао, CEO на Momenta.
Мюнхен е първата спирка преди по-широко разгръщане в други европейски центрове. Събраните данни ще помогнат да се адаптира технологията към различна пътна инфраструктура и трафикова плътност. Партньорите минимизират рисковете, докато увеличават обхвата на алгоритмите за автономно управление.
Работеща услуга роботакси би могла да намали задръстванията и емисиите, като предложи гъвкава и устойчива алтернатива на личните автомобили. Мюнхен може да се превърне в живо лабораторно поле за бъдеща градска мобилност без водач.