Тест на новото Subaru Crosstrek: запознайте се с познатите възможности
Новият Subaru Crosstrek: Еволюция на добре познатия XV
Ако ви се струва, че новият Subaru Crosstrek изглежда познато, то не грешите. Да, емблемата на багажника може да е нова, но новият компактен кросоувър на Subaru е следваща генерация на добре познатия у нас XV. Новото име на наследника на някогашната Impreza XV се използва за много от пазарите на японската компания, а двубуквеното съчетание бе предимно за Европа. Сега, компанията реши да глобализира названието за модела си.
Производство и дизайн на Subaru Crosstrek
Подобно на Outback, който се появява като версия на комбито Legacy с повишен клиренс и пластмасови панели на каросерията, Crosstrek започва със същите съставки още в третото поколение на Impreza с версията XV. Третото поколение пристигна през 2022 г., а европейската версия дебютира година по-късно, през есента на 2023. Производството на новия модел се извършва в Япония (за нашите пазари) и САЩ, а платформата е същата, на която са Subaru Impreza и WRX.
Цел и клиентска база
Името Crosstrek е съкращение на crossover и trekking, което ясно показва целта му – автомобил за хора с приключенски начин на живот. Макар моделът да има вариант и само с предно предаване, огромната част от клиентите у нас ще залагат на версията със симетричното 4х4. И именно в тази версия единствено ще е налична в България.
Дизайн и външен вид
Дизайнът на Crosstrek е типичният за Subaru, следващ точна рецепта, която се използва от десетилетия. Компанията го нарича Dynamic x Solid. Фаровете са остри и агресивни, цялата каросерия е опасана с пластмасови офроуд панели, които образуват красиви елементи на предната и задната броня. Фаровете са свързани с две хромирани крила, които напомнят, че собственик на Subaru е Fuji Heavy Industries, чийто основен бизнес е в аеро индустрията.
Интериор и технологии
В салона основен акцент на таблото е 11,6-инчовият дисплей на мултимедията с големи икони за по-лесно използване. Може да свържете мобилен телефон с Apple CarPlay и Android Auto, има безжична връзка през Bluetooth. Воланът е удобен и все още с множество бутони, до скоростния лост са познатите ни отпреди години ключета за подгряването на седалките.
Системи за безопасност
Новост е системата за наблюдение Subaru EyeSight, обновена хардуерно и софтуерно. Използва стереокамера и широкоъгълна камера, разположени в горната част на предното стъкло. Заедно те правят възможно постоянното наблюдавате на зоната пред автомобила. Камерите следят за риск от инциденти с автомобили, велосипеди или пешеходци на кръстовището.
Двигател и задвижване
За задвижване на новия Subaru Crosstrek се използва двулитровият бензинов двигател с мека хибридна система e-Boxer, познат ни и от Forester. Мощността е 136 конски сили, а максималният въртящ момент е 182 Нм. За скоростна кутия се използва безстепенната трансмисия Lineartronic CVT с 7 виртуални предавки, които могат да се управляват с лостовете зад волана. Задвижването е двойното предаване Symmetrical AWD с активно разпределение на въртящия момент.
Офроуд способности
Изпитахме новия Crosstrek по черни пътища из Плана планина. Дори не се налагаше да се включва по-специален режим като SNOW/DIRT и DEEP SNOW/MUD. Интересното е, че колата се чувства дори по-добре на черно, отколкото на асфалт. Шумът намалява, а воланът става по-отзивчив. Явно Crosstrek е създаден за извън пътя и тук се чувства в естествен хабитат. Клиренсът на Crosstrek е 220 мм, освен това са подобрени ъглите на заход и отход, което го прави подходящ за широк спектър от офроуд дейности и маршрути.
Цени и нива на оборудване
Subaru Crosstrek се предлага у нас с три нива на оборудване - Style, Style Extra и Premium, като цените на тези три варианта са съответно 72 700, 75 700 и 81 100 лв. с ДДС. Цените са разумни, предвид факта, че повечето подобни на габарити модели дори нямат 4х4. Като основни конкуренти може би бихме определили Toyota Corolla Cross и Hyundai Kona.