Stellantis намалява производството на автомобили с гориво, за да избегне глобите за емисии в Европа и Северна Америка
Stellantis с планове за съкращаване на производството на автомобили с ДВГ
Stellantis наскоро призна, че има твърде много непродадени автомобили в Северна Америка. За да се справи с излишъка, компанията планира да намали производството си през следващите месеци. В Европа продукцията също може да бъде съкратена, но поради различна причина - опасенията от глобени за превишаване на емисиите.
Новият оперативен директор на Stellantis в Европа обмисля промени
Новоназначеният главен оперативен директор на Stellantis за операциите в Европа, Жан-Филип Импарато, заяви, че компанията е готова да намали производството на бензинови и дизелови автомобили. Импарато обясни на Automotive News Europe, че съкращенията може да започнат още следващия месец. Тази бързина се налага заради предстоящите нови изисквания в ЕС за емисии, които ще влязат в сила от 1 януари 2025 г.
Строги стандарти за флотови емисии в ЕС
Настоящата цел за средна флотова емисия от 115,1 г/км (WLTP) ще бъде намалена с около 19% през 2025 г. до 93,6 г/км. През първите шест месеца на 2024 г. само Tesla и Geely останаха под тази цел. Всеки производител има различна цел, съответстваща на средната маса на флота му, което означава, че компании, които продават повече SUV моделите, имат по-високи цели.
Глоби за неизпълнение на целите
Ако производителите не постигнат целите, ще плащат глоби от €95 на всеки излишен грам на кола. Това бързо могат да се натрупат значителни суми за големи компании като Stellantis. Според Лука де Мео от Renault, производителите в Европа са застрашени от глоби в размер на €15 милиарда, въпреки че Barclays Bank предсказва сума около €10+ милиарда.
Фокус върху електромобилите
Силен интерес към електромобилите може да позволи на Stellantis да увеличи производството на бензинови автомобили. Но числата до момента показват, че в ЕС, ЕФТА и Великобритания чисто електрическите автомобили представляват само 14.7% през септември, намалявайки с 15.2% за първите девет месеца на 2023 г., според Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
Пресмятане на бъдещите стратегии
Stellantis ще насочи усилията си към производството на електромобили, вместо автомобили с ДВГ, дори и с по-високите печалби от последните. Четвъртият по големина автомобилен производител в света вероятно е изчислил, че е по-изгодно да продава по-малко автомобили с ДВГ, отколкото да плаща глоби.
Предизвикателства пред производителите
Производителите ще продължат да изпитват трудности при постигане на флотовите емисионни цели, особено след като ЕС планира още намаления след 2030 г. От началото на следващото десетилетие пределът ще падне от 93,6 г/км на 49,5 г/км, а от 2035 г. производителите ще трябва да постигнат 0 г/км, с което фактически ще приключи производството на нови автомобили с ДВГ. ЕС обаче ще остави открита възможността за ICE автомобили, работещи на синтетично гориво или водород.