Smyk: полският прототип на микроавтомобил от 1957 г.
Възможно най-евтиният микроавтомобил за четирима души
Идеята зад този проект е била да се създаде възможно най-евтиният микроавтомобил, който да побира четирима души по системата 2+2, т.е. двама възрастни и две деца. Достъпът до задната седалка е възможен само след сгъване на предната пътническа седалка. Вратата представлява наклонен напред преден капак, така че страните на тялото да могат да понасят товара, а самата форма на тялото да не изисква по-дълбоко екструдиране.
Минималистичен дизайн и функционалност
Колата няма багажник, а на таблото има само скоростомер, индикатор за зареждане на акумулатора и ключ за мигачи със светлинен индикатор. Като задвижване на прототипни превозни средства служи двигателят от мотоциклета Junak M07 с монтиран динамостартер и вентилатор.
Независимо окачване и уникално колело
Използвано е независимо окачване за четирите дванадесет инчови колела, окачени на напречно разположени торсионни пръти. Колелата са сглобени от две части, като вътрешната част от лек метал служи едновременно като главина на колелото, а външната е стоманена.
Производство и спецификации
Smyk е изграден с корпус от трислойни ламинати и е произведен от SFM само в пробна серия от 17 копия (някои източници дават 20 копия). Проектът е разработен от Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego, но вместо него автомобилът Mikrus MR-300 е одобрен за серийно производство.
Дизайнери и технически данни
Дизайнерите на автомобила са Карол Войчицки, архитект Януш Зигадлевич и Анджей Згличински, заедно с Кончиковски, Осовски, Савицки, Заремба, Ситницки и други.
- Максимална скорост: 70 км/ч
- Разход на гориво: 5 л/100 км
- Каросерия и шаси: клас микроавтомобил
- Задвижване на задните колела
- Силово предаване: двигател S03 (от мотоциклет Junak), 1 цилиндър, четиритактов, 11 кВт, при 5500 об/мин, 349 куб. см, компресия 6.8:1
- Трансмисия: 4 (+4 задна) скорости
- Размери: Дължина 2950 мм, широчина 1300 мм, височина 1370 мм
- Собствено тегло: 470 кг