Смяната на батерия на електрическа кола ще струва по-малко от ремонт на ДВГ до 2030 г.
Скъпоценностите на електрическите коли в бъдеще
Високите разходи за подмяна на батерията на електрическите автомобили досега бяха пречка за много купувачи. Въпреки това, според нови данни, тези разходи скоро могат да се окажат значително по-ниски от тези за ремонт на двигател с вътрешно горене.
Когато един компонент, било то батерия или двигател, струва повече от стойността на автомобила, ремонтът му става неразумен. Все пак, разходите за батериите намаляват. Днес, замяната на батерия струва 75% от стойността на употребяван автомобил на стойност 15,000 долара, намалявайки значително от 100% през 2020 година.
Какво предсказват експертите
Според компанията Recurrent, специализираща в изследвания на батерии, разходите за подмяна на батерия ще се редуцират до едва 30% от стойността на употребяван автомобил от 15,000 долара до 2030 г. Това ще направи електрическите коли още по-привлекателни в сравнение с автомобилите с двигател с вътрешно горене, чиито разходи за ремонт могат да бъдат значителни.
„Цената на батериите за електромобили е спаднала със 90% от 2008 година насам.“
Революция в производството на батерии
Цената на батериите за електрически коли е спаднала драстично - от 1,415 долара за kWh през 2008 г. до 139 долара през 2023 г. Батерията на Tesla Model Y, с капацитет от 81 kWh, би струвала 114,615 долара ако беше произведена преди 15 години. Както цената на лития намалява, така спада и цената на батериите, което също влияе на разходите за ремонти. През 2026 г., се очаква средната цена на киловатчас да бъде 80 долара, което е близо 50% по-малко от колкото през 2023 г.
Възможности за повторна употреба
С увеличаване на възможностите за вторично използване, собствениците на електрически коли ще могат да преговарят за препродажба на батериите на своите автомобили. По този начин ще могат да компенсират част от разходите за подмяната.