Seat отчита исторически спад на печалбата през първата половина на 2025 г.

Митата върху електромобилите от Китай и нарастващите разходи свиват оперативния резултат на компанията
Seat приключи първото полугодие с оперативна печалба от едва 38 млн. евро. Резултатът е над 90 % под нивото от 2024 г. Основните причини са по-високи мита върху електромобилите от Китай, скъпите материали и засилената конкуренция.
Европейският съюз наложи допълнително мито от 20,7 % върху Cupra Tavascan, което се добавя към обичайния данък от 10 %. Общата тежест затруднява износа и понижава рентабилността. Компанията води преговори с Брюксел за мерки като лимити на вноса или минимални продажни цени, за да смекчи удара.
Ръстът в цените на материалите и по-острата пазарна битка свиха оперативния марж на Seat до 0,5 %. Марката ускорява електрификацията и разширява гамата, за да запази пазарните си позиции.
Продажби през първото полугодие
Съвкупните доставки на Seat и Cupra достигнаха 322 000 автомобила, спад от 6,4 % спрямо 2024 г. Без моделa Audi A1, произведен в Марторел, продажбите на основните модели нараснаха с 1,7 % до 302 600 бройки. Най-търсен остава Cupra Formentor, а електрифицираната гама, водена от Cupra Born и Cupra Tavascan, увеличи обема си с над 76 %.
След напускането на Уейн Грифитс постa главен изпълнителен директор временно зае Маркус Хаупт. Заводът в Марторел планира съкратено производство, за да се подготви за новите градски електромобили, които Volkswagen Груп ще пусне през 2026 г.
Финансова стратегия и международно разширяване
Главният финансов директор Патрик Андреас Майер подчерта фокуса върху електрификацията и световния растеж на Cupra. Първоначално планираното навлизане на марката в САЩ след 2030 г. се отлага за по-задълбочен анализ на пазарните условия. От 2018 г. насам Cupra е близо до границата от един милион продадени автомобила.
Нетната печалба на Volkswagen Груп се сви до 4,005 млрд. евро, намаление от 36,6 % спрямо същия период на 2024 г. Компанията ревизира прогнозата си за оперативна възвръщаемост до диапазона 4–5 %. Търговската война, високите мита и забавеното търсене в ключови пазари принуждават концерна към по-предпазливи прогнози.
Автомобилната среда остава динамична и непредвидима. Seat и Volkswagen залагат на електрификация и иновации, за да преодолеят предизвикателствата. Резултатите през втората половина на годината ще покажат дали мерките за устойчив ръст дават плод.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
