Само 1.8% от автомобилите в Европа са електрически

Предизвикателства при прехода към електрически автомобили в Европа
Европейският съюз все още планира да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, започвайки от 2035 година. Не се тревожете - ще бъдете в състояние да управлявате бензиновия си автомобил и след десетилетие\, а нови данни сочат\, че ще отнеме доста време\, вероятно десетилетия\, докато всички преминат към електрически автомобили. Много хора се съмняват\, че това ще се случи. Около 249 милиона коли са на път в ЕС през 2023 година\, а само 1.8% от тях са чисто електрически.
„Електрическите превозни средства имат планина от трудности, за да достигнат двигателите с вътрешно горене.“ — Европейска асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Статистика за електрическите и хибридните автомобили
Наскоро публикувани данни от Европейска асоциация на автомобилните производители показват, че въпреки години на правителствени стимули, данъчни облекчения и други предимства, чисто електрическите коли са само малка част от общия брой регистрирани автомобили в Европа. Ако включм и хибридите, те съставляват само 3.9% от общия автопарк в ЕС през 2023 година, според ACEA.
С покачванетo на цените на новите автомобили с тревожна скорост, не е изненада, че европейците запазват по-старите си автомобили за по-дълго време. Средната възраст на кола, която се движи по пътищата на ЕС, е 12.5 години, като Гърция има най-старият автопарк от 17.5 години. В другия край на класацията, Люксембург разполага с най-млади коли, средно на възраст 8 години.
Тенденции в автомобилната индустрия
ACEA изчислява, че през 2023 година има 248,824,542 автомобили в ЕС, което е увеличение с 1.4% спрямо предходната година. Включвайки страните членки на Европейското пространство за свободна търговия (Исландия, Норвегия, Швейцария) и Великобритания, има общо 294,480,894 превозни средства по европейските пътища през 2023 година, което също представлява увеличение от 1.4% спрямо 2022 г.
Италианците обичат най-много да притежават автомобили, с 694 превозни средства на 1,000 души, докато Латвия има най-ниска автомобилна плътност - 381 на 1,000 души. Средният европеец пътува около 12,346 километра годишно.
Предизвикателства пред ниските емисии
Приближавайки се към 2024 година, пазарният дял на електрическите коли в ЕС беше 13.6%, което представлява намаление с 1% спрямо предходната година. Плъгин хибридите също отбелязаха намаление от 7.7% на 7.1%. В по-широката зона ЕС+EFTA+UK, електрическите автомобили претърпяха незначителен спад – от 15.7% на 15.4%, а PHEV намаляха от 7.7% на 7.3%.
Автомобилните производители вече изпитват затруднения да отговарят на все по-строгите екологични регулации, много преди целта 0 г/км, заложена за 2035 година. Автомобилните компании рискуват да понесат значителни глоби, ако превишат целите за емисии, които влязоха в сила тази година. *VW наскоро изрази загрижеността си**, че може да бъде наложено да заплати до 1.5 милиарда евро за превишаване на лимитите през 2025 година.*
Планирате ли да смените Вашия автомобил с ДВГ (двигател с вътрешно горене) с електромобил през следващите 3 години?
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
