Рекорден износ на китайски автомобили за Европа преди новите мита от 45%
Китай увеличава износа на електрически автомобили към Европа
Китайските производители на автомобили интензивно увеличават износа си към Европа. През септември 2024 г. са изпратени общо 60 517 електрически автомобила към държавите-членки на Европейския съюз, което представлява увеличение от 61% в сравнение с миналата година. Целта е ясна: да се осигури максимално преминаване на моделите преди влизането в сила на новите мита.
Електрическите автомобили от Китай преди новите мита
Износът на електрически автомобили от Китай към Европа рязко се увеличава преди въвеждането на новите митнически такси. Китай е експортирал 60 517 модела към Съюза през септември 2024 г., което е второто най-високо ниво, регистрирано някога. Предходният пик от 67 455 единици беше постигнат през октомври 2023 г., когато Европейската комисия обяви намерението си за започване на анти-субсидийно разследване.
Правителствата в Китай се стремят да избегнат новите мита, които се очаква да влязат в сила в края на месеца. На 4 октомври държавите-членки гласуваха в подкрепа на нова митническа такса върху електрическите автомобили, произведени в Китай. Ще се прилага персонализиран процент за всеки китайски производител. В някои случаи митото може да достигне до 45%.
Европейската комисия цели забавяне, а не възпиране
Франция, Италия и Полша са сред държавите членки, които подкрепят тази мярка. Според европейските власти целта не е да се обезкуражат китайските марки, а по-скоро да се "забави" развитието им на европейския пазар. Европа представлява интересен терен за китайските автомобилни производители.
„При нас, те се надяват да изкарват по-големи печалби, отколкото на родния си пазар, където ценовата война е в разгара си.“
За да избегнат новите мита, компанията BYD планира да разкрие две фабрики в Унгария и Турция. Други марки като Xpeng и Zeekr също обмислят местене на производството си на Стария континент.