Проучване: Защо хората все още шофират по-добре от автоматизираните технологии?
Системите за подпомагане на водача с частична автоматизация помагат за предотвратяване на сблъсъци, но не могат напълно да заменят човешкия фактор. Скорошно проучване, анализиращо над 37 000 автомобилни инцидента, показва, че хората са по-малко склонни да катастрофират в завои или при слаба осветеност в сравнение с автоматизираните технологии. Разликата е значителна.
Проучването, публикувано в Nature Communications, установява, че автомобилите с автоматизирани системи участват в пет пъти повече катастрофи при изгрев или залез. В завоите, съотношението е два пъти по-високо в сравнение с автомобилите, управлявани от хора. Анализът се базира на приблизително 35 000 катастрофи с шофьори и 2100 с автоматизирани системи.
При слаба осветеност, проучването подчертава ограниченията на камерите и сензорите, които често не могат да се адаптират към условията. Сенките рано сутрин или късно вечер могат да бъдат погрешно интерпретирани като обекти. Променящата се светлина също може да създаде проблеми за алгоритмите, водейки до объркване в системата. Обектите в сянка може изобщо да не бъдат засечени, което се доказва от краш тестове, при които автомобилите често спират късно или изобщо не спират пред симулирани пешеходци или животни.
Ситуациите на кръстовища също представляват предизвикателство за сензорите и камерите, които може да не засекат всички препятствия. Проучването отбелязва, че настоящите системи обикновено "виждат" зоната близо до автомобила. Докато човек може да види гъста мъгла отдалеч и да предприеме мерки, автономната кола просто ще продължи да се движи.
Проучвайки действията преди сблъсък, повечето автономно движещи се автомобили се движат направо и с постоянна скорост, преди да задействат аварийни маневри. Колите, управлявани от хора, по-често забавят и сменят лентите преди удар. Изводът от проучването е ясен: системите за подпомагане на водача в настоящия им вид са само асистенти. Автоматизацията работи добре по права линия, но са необходими повече данни, преди истинското автономно шофиране от Ниво 4 да стане реалност.