Продажбите на нови автомобили в България спадат с 14,9% през септември, но Toyota, Skoda и Dacia остават шампиони
Продажби на нови автомобили в България отбелязват спад
През септември продажбите на нови автомобили в България спадат с 14,9% на годишна база, сочат данни от Европейската асоциация на автомобилостроителите (АСЕА). През същия месец миналата година регистрациите на нови коли у нас са били 2965, докато сега намаляват до 2522.
Европейският автомобилен пазар също отчита забавяне. В първите девет месеца на 2024 година продажбите в ЕС са нараснали с 0,6% достигащи 8 милиона автомобила. Въпреки това, през септември се наблюдава спад с 6,1% в сравнение със същия месец през 2023 г. Единствено Испания регистрира растеж от 6,3%.
Спад на продажбите на основни пазари в Европа
Понижение в продажбите е отчетено на водещи европейски пазари. Във Франция и Италия намалението е съответно 11,1% и 10,7%, докато в Германия е 7%.
Ръст в продажбите на електрически и хибридни превозни средства
Делът на новорегистрираните електромобили в ЕС нараства през септември до 17,3% от всички нови коли, при 14,8% през септември 2023 година. Въпреки това, обемът на продадените нови електрически автомобили е с 5,8% по-нисък спрямо миналата година. За сметка на това, продажбите на хибридни превозни средства (HEV) се увеличават с 27,4%.
Най-продаваните марки в България
Седем марки водят по продажби на нови коли в България през последните месеци: Toyota Corolla, Skoda Kodiaq, Skoda Kamiq, Opel Corsa, Skoda Octavia, Dacia Sandero и Dacia Duster. Автомобилът с най-голям годишен ръст от началото на годината е Skoda Scala.
Предпочитания на пазара
Бензиновите автомобили са най-предпочитани, представлявайки 74,1% или 1870 нови регистрации през септември. Продажбите им обаче намаляват с 20,9% на годишна база. Засечен е ръст от 32,9% в продажбите на дизелови автомобили с 436 продадени броя. Новорегистрираните електрически автомобили отбелязват намаление с 35,2% до 103 броя. Закупените нови хибридни автомобили са 113.