Продажбите на електромобили: очаква се ново повишение
Пазарът на електрически автомобили навлиза в нова ера
Пазарът на електрически автомобили може би е в зората на нова ера. Очакванията са през 2025 г. да видим възраждане на продажбите на автомобили с нулеви емисии в Европа. Прогнозите показват, че годината ще приключи с пазарен дял за BEV между 20% (BloombergNEF) и 24% (Transport & Environment).
Растежът на електрическите автомобили
Растежът ще бъде значителен, ако вземем предвид, че цифрите за първата половина на 2024 г. показват, че електрическите автомобили са на 13,3%. Но ситуацията е на път да се промени. Ето и причините за това.
Достъпни електрически автомобили
На първо място, има появата на значителен брой електрически автомобили на цена под 25 000 евро. В момента имаме Dacia Spring, Citroën e-C3 и бъдещият Leapmotor T03. След няколко месеца ще бъдат добавени атрактивни модели като Renault 5 electric, Fiat Grande Panda и Hyundai Inster. Пазарът ще расте и обемите ще се увеличават почти автоматично.
Китайските модели
Китайските модели също ще помогнат за раздвижването на пазара. Те ще накарат наследствените производители да предлагат EV на цени под 25 000 евро, а в някои случаи дори и под 20 000 евро.
Нови санкции и ограничения
Има още един фактор, който ще стимулира растежа на електрическите автомобили в Европа. Според Transport & Environment, производителите са се съсредоточили върху печалбите, максимизирайки приходите от продажбата на автомобили с конвенционални двигатели. Това е една от причините от 2022 г. до 2024 г. електрическите автомобили да растат по-бавно от очакваното.
С влизането в сила на новите санкции и ограничения на емисиите, чийто праг пада от 116 на 94 г/км CO2 за цялата моделна гама, тази стратегия вече не може да бъде приложена. Глобите за бензинови и дизелови модели, които надхвърлят новите стойности, ще бъдат такива, че да заличат търсената допълнителна полза. Например, ако производител отделя с 8 г/км CO2 повече от нормата и продаде 1,5 млн. коли в Европа, ще трябва да плати 1,128 млрд. евро глоба. Това е само пример, но става ясно, че никой акционер няма да е доволен от нещо подобно.
Насочване към по-малко замърсяващи модели
Единственото решение е производителите да се насочат към по-малко замърсяващи модели - хибриди и електрически. Електрическите автомобили ще играят основна роля за намаляване на вредните емисии, защото вкарани в микса на моделната гама те намаляват общото количество отделяни вредни емисии от конвенционалните автомобили.
Според проучване на T&E, емисиите на CO2 от колите, продадени през следващата година, ще бъдат с 20% по-ниски, отколкото са днес. BEV ще представляват 60% от това намаление, докато останалите 40% ще дойдат от пълните хибриди и плъг-ин хибридите, които също ще отбележат значителен ръст.