известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Притча за канапе

Екип MyVe
Екип MyVe
08:25 | 27.04.2021
Време за четене: 05:47 мин.
Притча за канапе

Автомобилната верига на доставките е на предела

През последната година, освен всичко друго, сме свидетели на каскада от процеси, разклатили самия фундамент на автомобилната индустрия – веригата на доставките.

Живеем в свързан свят; свързан повече от всяко друго време в историята и моментът да схванем тази свързаност в контекста на модерността ни с цялата й сложност съвпада с един кратък, но изчерпателен анализ на ставащото, публикуван тези дни от автомобилните аналитици IHS Markit. Да му хвърлим едно любопитно око.

Ако се чудите защо доставката на току-що поръчаното ново канапе ще отнеме не някоя и друга седмица, както сте свикнали, а три, четири или повече месеца, причината е проста: намирате се в самия край на блокирала верига за доставки. По сходни причини Daimler, GM, Ford и много други световни автомобилни производители временно затварят заводи, освобождавайки работници.

Възстановяващата се световна икономика, зависеща от синхронизираната, гладка работа на глобалните вериги на доставки, в момента е направена на пух и прах от нещо, което се оказа синхронизирано прекъсване. И въпреки, че огромният контейнеровоз Ever Given отпуши Суецкия канал, въздействието от засядането му продължава да допринася към задълбочаващите се неволи. В това време поредица правителствени програми за стимулиране подхранват импулса към икономическо хипервъзстановяване през идващите месеци от годината, а натискът върху веригите за доставки се увеличава, с което вероятността от пробив през наближаващото лято расте пропорционално.

Натягайки веригата

Последните няколко десетилетия световен просперитет са построени върху система от вериги за доставки, свързващи доставчици, производители, дистрибутори и потребители с исторически безпрецедентна сложност.

Последните проучвания на индекса на производствената активност PMI сочат, че напрягането на веригите през последната година удължава сроковете за доставка до исторически най-високите нива в последните над 20 години на събиране и обобщаване на данни. С нарастването на паричните стимули натискът ще се увеличи, тъй като потребителите излизат от социалната си изолация с натрупано търсене и много ликвидност – нивото на спестявания на домакинствата вече е 18% при нормални около 7.

Така едновременно съвпадат три пробива: транспортът, компютърните чипове и пластмасите. Всяка една от тези три вериги е сред фундаментите на съвременната икономика. Проследяваните от IHS Markit данни – в корабоплаването, химикалите, автомобилите и икономиката – демонстрират степента на дезинтеграция.

Критичните контейнери

     Голямото котелно отделение на днешната глобализация носи едно име – контейнеризация. Големите контейнеровози – общо около 5 400 – порят океанските води, носейки във всеки момент до световните пазари около 20 милиона контейнера, запълнени с всичко – от обувки за тенис и антивирусни маски до лаптопи, авточасти и слънчеви панели. Азия и най-вече Китай е източник на преобладаващата част от стоките – там са 7 от 10-те най-големи световни контейнерни пристанища.

Корабоплавателната бъркотия започна в началото на 2020-та, когато пандемията затвори Китай за два месеца, което означаваше изпаряване на очакваните стокови доставки до останалия свят. Възстановяването на Китай обаче съвпадна със затварянето на Европа и Северна Америка. Със застопоряването на хората по домовете им разходите за услуги като пътуване се сринаха за сметка на изстреляното харчене за електроника и домашно обзавеждане. Това, в комбинация със спешната необходимост от медицински консумативи и защитни средства за борба с пандемията, означаваше ръст на флотилията контейнеровози, плаващи към САЩ.

Съседните пристанища на Лос Анджелис и Лонг Бийч, обработващи половината щатски внос от Азия, се оказаха претоварени и лишени от време за наваксване в изоставането. Претоварването се влоши от ограниченията на социалната дистанция, което Covid-19 наложи върху работните им графици. Огромни контейнеровози продължават да стоят на котва в акваториите им, без достъп до кея, което означава, че стоките не се разтоварват, за да посрещнат нарастващото търсене. Комисар от Федералната морска комисия (FMC) описа задръстването по Западния бряг като „най-лошото, което сме виждали“.

Въздействието му подлежи на измерване с търговските и транспортни разходи по следния начин: контейнерните доставки от Азия до Западното крайбрежие през февруари 2021 г. са с 30% по-високи от 2020-а, а тези до Източното крайбрежие – с до 5 (пет) пъти. Пробивът в корабоплаването е допълнително влошен от дисбаланса между актуалното разположение на контейнерите и мястото, където са необходими.

Цялата статия може да прочетете тук: https://kaloyanjelev.blogspot.com 

Споделете статията в:

Свързани статии