Причини за потъването на педала на спирачките и как да ги предотвратим
Потъването на педала на спирачките е често срещано и плашещо явление, което обикновено се случва неочаквано. Има много причини за това неприятно събитие.
Автомобилът не спира добре след сервизно обслужване
Много шофьори вероятно си спомнят първия път, когато са сменяли накладки и са напускали сервиза, а колата едва е спряла на първия светофар. След монтиране на нови части, е необходимо няколкократно натискане и отпускане на педала на спирачките, за да се създаде необходимото налягане в системата. Усещането не е приятно, особено за начинаещите шофьори. Натиснете няколко пъти педала на спирачките и след измиване на автомобила, за да подсушите апаратите и накладките.
Ако трудното спиране продължи след смяна на накладки, проблемът може да е в лошо обезвъздушаване на системата. Това изисква повторно обезвъздушаване, което може да се направи и извън сервиза, но е необходим помощник. Освен това, избягвайте рязкото спиране през първите километри, докато накладките не паснат идеално върху дисковете (особено ако сте сменили и спирачните дискове).
Педалът на спирачката отказва по време на шофиране
Този сценарий не е необичаен, особено при спускане на дълги наклони, когато е лесно да прегреете спирачките. Ако педалът започне да потъва все повече и намаляването на скоростта е далеч от желаното, проблемът е прегряване на спирачната течност или спирачните апарати.
В такъв случай трябва да спрете (ако не е възможно да шофирате без ползване на спирачки, за да охладите дисковете и накладките) и да изчакате, докато спирачките изстинат.
За да избегнете прегряване на спирачките, при спускане използвайте моторната спирачка с превключване на по-ниски предавки. Ако не сте със спортен автомобил, не е за предпочитане да се изживявате като рали пилот по завоите. Дисковете и накладките се загряват бързо при интензивно и често спиране от високи скорости.
Педалът може да потъне и заради теч на спирачна течност, но предупредителната светлина в приборното табло трябва да ви извести за този проблем. Тя ще започне да мига, когато спирачните механизми са силно износени - ходът на спирачните бутала се увеличава и съответно е необходима повече спирачна течност. Тя излиза от резервоара, на което сензорът реагира.
Теч може да възникне и заради повреда на спирачните кръгове и маркучи. Не забравяйте, че спирачната течност изисква редовна смяна, защото е хигроскопична и натрупаната влага може да причини корозия на частите с течение на времето.