Porsche направи електрически мотор в колелото още през 1900 г.
Исторически поглед към иновации в електрическите превозни средства на Фердинанд Порше
Електромотори в колелата стават все по-популярна тема при спортните електрически автомобили. Но още преди повече от 100 години Фердинанд Порше, създателят на инженерната компания Porsche, работи върху тях.
В началото на 20-ти век, електрическите автомобили почти успяваха да съперничат на тези с вътрешно горене, а младият инженер Фердинанд Порше експериментираше и с двете технологии. На 14 април 1900 г., на Световното изложение в Париж, беше представен електрически автомобил, разработен от 24-годишния Порше с използването на мотори в колелата.
Пионерски проекти на Порше
Още през 1898 г. Порше беше проектирал електрически автомобил. Сътрудничейки с австрийската фирма Jacob Lohner & Co., той интегрира мотори в колелата на превозно средство за само 10 седмици. Моторите генерираха по 2.4 конски сили всеки, вдигайки скорост до 31.8 км/ч. Lohner-Porsche включваше и четири колесни спирачки — рядкост за времето си. Не може да не отбележим, че техническият прогрес на Порше през този период е значителен“.
Развитие на хибридните технологии
Работейки с Лудвиг Лонер, Порше продължи развитието на хъб мотори с мощности до 11.8 конски сили. Моторите са захранвани от оловно-киселинни батерии, осигуряващи пробег от 50 км.
Инженерът създаде хибрида Lohner-Porsche Semper Vivus, съчетаващ хъб мотори с бензинов двигател за удължаване на пробега. Според Porsche, са произведени около 300 превозни средства с този силов английски агрегат.
Поглед към съвременните разработки
Днес, мотори в колелата намират приложение в съвременни превозни средства. През 2023 г., китайската фирма Dongfeng обяви първия серийно готов автомобил с такива мотори. Ferrari и Lexus също обмислят използване на мотори в колелата в бъдещи проекти.
Иновациите в автомобилната индустрия са възможни благодарение на пионерите като Порше.