Победата на Тръмп поставя немските марки в „окото на бурята“
Избори и влияние върху автомобилната индустрия
Победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ може да има значителни последствия за европейските автомобилни производители. Специално за германските марки, които изнасят голям брой автомобилии в САЩ.
„Във всеки сценарий, за който можете да се сетите, германските автомобилни производители ще бъдат в центъра на бурята, ако вярвате на реториката на Тръмп“, коментира Джейкъб Киркегаард, старши сътрудник в Bruegel and Peterson Institute for International Economics.
Възможни митнически бариери
През първия си мандат Тръмп опита да наложи 25% мито върху колите, внасяни от Европа. С настоящите условия, републиканското мнозинство в Сената и Конгреса съставено от по-лоялни законодатели на Тръмп предлага по-малко прегради за прилагането на протекционистките му обещания, като 10% мито върху всички вносни стоки.
„Сега имаме изключително успешен политик, който беше избран с преобладаващо мнозинство от американската общественост и трябва да очакваме от него да направи това, което казва, че ще направи“, казва Киркегаард.
Германски износ и производство в САЩ
През 2023 г. около 400 000 автомобила са били изнесени от Германия за САЩ, което подчертава важността на американския пазар за германските износители.
Позиции на BMW и Mercedes
BMW разполага с значително производство в САЩ. Около две трети от обема на продажбите идват от завода в Спартанбърг, Южна Каролина.
„Ако новата администрация наложи допълнителни мита, този местен отпечатък ще ни постави в по-силна позиция в сравнение с някои от нашите европейски конкуренти“, каза говорител на BMW.
Mercedes-Benz също има важен завод в Алабама, с 11 300 служители в страната. Има потенциал за разширение на производството на германските производители в САЩ.
Производство в Мексико
Производството в Мексико може да се окаже проблематично заради предишната стратегия на Тръмп. Volkswagen, BMW и Audi имат големи производствени обекти в Мексико.
„Като се има предвид, че единственото нещо, което го интересува, са работните места, Тръмп всъщност може да е по-отворен към китайски инвестиции в заводи [в САЩ]“, каза анализаторът на Gartner Педро Пачеко.
Бъдеще на електромобилите и влияние на Мъск
Ефектът на Тръмп върху субсидиите за електромобили е несигурен. Въпреки критиките към тези субсидии, връзките с Илон Мъск може да смекчат натиска върху електромобилите.
„Европейските производители на автомобили трябва да се съсредоточат върху основите, а именно силата на продукта“, коментира Пачеко от Gartner.