известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Карти
Назад

Нужно ли е да се смазва автомобилът?

Екип MyVe
Екип MyVe
11:00 | 18.09.2025
Време за четене: 03:20 мин.
Нужно ли е да се смазва автомобилът?

Къде, с какво и през колко време да нанасяме греси и масла

Когато мислим за поддръжка на автомобил, често се сещаме за миене и смяна на масло. Но стотици малки механизми също изискват смазване. Правилната грес разделя безпроблемното движение от скъпите ремонти.

Смазката намалява триенето и извежда топлината. По-малко съпротивление означава по-нисък шум и износване. Модерните масла и греси включват антикорозионни и противоокислителни добавки. Те поддържат вискозитета стабилен и пазят повърхностите чисти.

Масла срещу греси

Маслата циркулират в мотори и трансмисии. Гресите остават на място и защитават открити или малки компоненти. Производителите подбират грес за всеки възел след дълги тестове.

Интериорът носи десетки невидими точки на смазване. Водачи и регулатори на седалките се движат благодарение на тънък филм грес. Електромоторите на огледала, стъкла и заключващите механизми работят също така.

Плъзгащите болтове на спирачните апарати получават високотемпературна грес. Лагерите на колелата, ръчната спирачка и осите имат собствени формули. В товарни камиони дори петото колело се маже за плавно скачване.

Лагери, хомокинетични шарнири и шаси

Повреден лагер увеличава триенето и температурата. При запечатана конструкция се сменя целият възел. При сервизируем лагер греста се подменя според плана. Много сервизи инспектират ходовата част на всеки 20 000–40 000 км. Някои го правят всяка или през година. Важно е да не се разпечатва фабрично затворен лагер.

Хомокинетичният шарнир предава въртящ момент под ъгъл. Той работи под гумен маншон, изпълнен с литиево-EP грес. Преглед на маншона през 6 месеца или 10 000 км предотвратява скъпи щети.

Някои стари модели имат мазници по шарнирите. Те се зареждат с пистолет и точна доза грес. Модерните части често са капсуловани и се сменят при износване.

Шумът рядко идва с лампа на таблото. Ръмжене при скорост може да значи уморен лагер. Щракане при завой сочи проблем. Трудно превключване намеква за деградирало масло в трансмисията. Скърцане на спирачки изисква спешна проверка.

Извършвайте периодична проверка, с която да откривате потенциални течове, скъсани маншони и липса на грес. Допълнителни огледи са разумни при прах, кал или теглене. Знайте кои възли са с "живи" масла и кои разчитат на грес за целия си живот.

Правилната смазка спестява пари и удължава живота на автомобила.

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: