Новини за Fiat 500 и Fiat Panda: защо две различни фабрики?
Разделение на производството между Mirafiori и Pomigliano d'Arco
По време на последната презентация на Жан-Филип Импарато, новият CEO на Stellantis Europe, внимание привлече пускането на ново поколение Fiat 500 електрическа автомобил до 2030 г. в Mirafiori, както и нова Fiat Panda електрическа в Pomigliano d’Arco. Тези два модела ще бъдат произведени на платформата STLA Small в различни фабрики. Защо това разделение?
Двойствеността на местата за производство: Mirafiori и Pomigliano d'Arco
Решението Fiat 500 да остане в Mirafiori и Panda в Pomigliano d’Arco провокира въпроси. Pomigliano d’Arco, където в момента се произвеждат Fiat Panda и моделите Alfa Romeo Tonale и Dodge Hornet, ще приема два нови модела през 2028 г. върху същата платформа. Тази фабрика изглежда подходяща за малки електрически автомобили.
„Причината за разделението може би лежи в историческото значение на фабриката Mirafiori в Торино.“
Мирфиори е произвеждала автомобили още от 1950-те години и представлява символ както за марката, така и за Торино и италианското правителство. Преместването на производството на Fiat 500 би могло да се възприеме като удар върху имиджа на Fiat.
Малките модели на платформата STLA Small
Платформата STLA Small може да бъде използвана за модели като Peugeot 208, Opel Corsa и други компактни автомобили. Pomigliano d’Arco би могла да приеме два от тези модели, но някои вече са предназначени за фабриката във Вико, Испания, усложнявайки европейското управление.
Stellantis възлага надежди на платформата STLA Small за финансово достъпни електрически автомобили с очаквана автономност от 500 км, с крайна цел от 700 км за сегмент C.
Заключение
Разделянето на производствените линии за Fiat 500 и Panda отговаря на символични и политически съображения, отколкото икономически. Въпросът е дали това решение ще бъде устойчиво в дългосрочен план.