Mercedes настоява ЕС да преразгледа забраната на бензиновите двигатели

Автоиндустрията предупреждава, че целта за 0 г/км до 2035 г. вече не е реалистична
Европейската автомобилна индустрия алармира за "последен шанс" да коригира климатичните си политики. Президентът на ACEA и главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Келениус изпрати открито писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Според него забраната за продажба на нови коли с ДВГ от 2035 г. изисква спешен преглед.
„Светът се промени драстично от първоначалното решение.“ — Ола Келениус.
Келениус първо предупреди, че европейският сектор „се движи с пълна скорост към стена“. Сега, в ролята си на шеф на ACEA, той отбелязва, че „строгите цели за CO₂“ до 0 г/км през 2035 г. са "просто невъзможни" за девет години.
Аргументите на ACEA и CLEPA
Откритото писмо е подписано и от Матиас Цинк, президент на CLEPA. Двамата подчертават, че:
- Декарбонизацията не трябва да разчита само на забрана на бензиновите автомобили.
- CO₂ целите за леки и лекотоварни автомобили рискуват „колапс“ на индустрията.
Последната възможност за корекция ще бъде обсъдена на 12 септември в рамките на Strategic Dialogue. Там може да се предложи отлагане или ревизия на плана.
Не всички компании споделят позицията на ACEA. Европейският шеф на Kia Марк Хедрих заяви пред Automotive News:
„Отмяната на забраната ще ни струва цяло състояние.“
Kia вече подготвя „лавина от електромобили“ и забавянето би намалило рентабилността. Макар марката да не членува в ACEA, Hyundai — нейната майка — е сред 16-те членове.
Настоящите и бъдещи CO₂ лимити
ЕС потвърди целта за 2035 г., но даде глътка въздух:
- Средните емисии за 2025-2027 г. могат да се изчисляват за периода, а не по години.
- Въпреки това лимитът за 2025-2029 г. е 15 % по-ниско от базата 2021-2024 г. (93,6 г/км).
- От 2030 г. целта спада до 49,5 г/км.
- След 2035 г. лимитът става 0 г/км.
Групата Stellantis изчислява, че 25% от инженерните часове отиват само за регулаторно съответствие, „без добавена стойност“.
Забрана в толкова голям пазар би:
- Принудила марките да прекратят някои бензинови модели.
- Променила световните продуктови стратегии поради нарушена икономия от мащаба.
Какво следва
ACEA остава ангажирана с въглеродна неутралност до 2050 г., но настоява, че премахването на ДВГ още през 2035 г. е преждевременно. Всички погледи са насочени към 12 септември, когато Брюксел може да реши дали да преразгледа курса.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
