Мек хибрид: По-малък мотор, по-голяма икономия – какво трябва да знаем?
Хибридните автомобили: Икономични, но скъпи за покупка и поддръжка
Хибридните автомобили са икономични и технологично сложни, което ги прави и скъпи. Това важи както за първоначалната покупка, така и за производството и поддръжката им. Бордните системи под високо напрежение добавят допълнителна опастност, както при производството, така и при ремонтите.
Системи с ниско напрежение
Хибридните системи с ниско напрежение, които стават все по-популярни през последните години, са по-евтини и по-безопасни. Тази технология прави защитните мерки срещу токови удари ненужни. Батерията и стартер-генераторът, които се използват за спомагателен двигател, са проектирани да бъдат малки и евтини. Повечето производители се обръщат към 48 волта работно напрежение, но има варианти и с други стойности като 24, 16 или 118 волта.
Ефективност и безопасност
При напрежение от 48 волта е възможно чисто електрическо шофиране на къси разстояния, но основната задача на електрическия мотор е да поддържа двигателя с вътрешно горене при стартиране и ускоряване. Електромоторът след това служи като генератор за възстановяване на спирачната мощност, което го прави значително по-ефективен от обичайните 12-волтови алтернатори.
Икономия на гориво
Според теоретични данни, предимството на меките хибридни системи по отношение на икономия на гориво спрямо чистите двигатели е около 10%. Това обаче зависи много от стила на шофиране и начина на използване на автомобила. При шофиране по магистралата, икономията не е лесно забележима. В градски условия, обаче, ефектът е по-голям. Все пак, икономията не може да се сравнява с тази на пълен хибрид.
Допълнителна мощност и ефекти
Ефективността на управлението и производителността също се подобряват. Турбо дупката може частично да бъде компенсирана от електрическия мотор. Това обаче зависи от дизайна на конкретния автомобил, като при някои модели, подкрепата от електромоторът се усеща повече, при други – по-малко.
История и развитие
Първите случаи на използване на мека хибридна технология са от края на първото десетилетие на новия век, когато тя се прилагава предимно в по-скъпите модели с мощни двигатели. Днес много производители вече не произвеждат бензинови двигатели без мека хибридна технология, а дори и малкото останали дизелови двигатели често използват 48-волтова система.
Заключителни мисли
Автомобилните производители залагат на тези хибридни системи за намаляване на разхода на гориво и емисиите на CO2. Много марки вграждат системата от необходимост и рекламират своите меки хибриди като "хибриди", за да оправдаят допълнителната цена.