Край на измъкването: Тол камерите вече следят и средна скорост

Нова ера на пътя: средната скорост влиза в сила
От 1 септември 2025 г. шофирането по българските магистрали вече няма да е същото. Камерите на тол системата, които досега познавахме основно заради винетките и контрола на тежкотоварния трафик, официално започват да следят не само моментната, но и средната скорост по определени пътни отсечки.
Как работи новата система?
Когато говорим за „средна скорост“, не става дума за класически радар, който снима в секундата, в която профучиш покрай него. Вместо това системата изчислява за колко време преминаваш през даден участък – например 20 или 30 километра. Ако според времето си стигнал по-бързо, отколкото е възможно в рамките на ограничението, значи си карал над позволеното. А това означава само едно – глобата пристига директно по пощата.
Тази технология използва вече монтираните тол камери в началото и края на всяка отсечка. Те засичат точно момента на преминаването и сравняват времето с допустимите стойности. Системата е далеч по-трудна за заобикаляне от класическите радари, защото не измерва „в момента“, а следи поведението ти в целия участък.
Кога започват глобите?
Макар че системата беше активна и през последните месеци, досега тя работеше в тестов период. Официалният старт е именно 1 септември 2025 г. Оттук нататък всяко преминаване с превишена средна скорост ще води до автоматична санкция.
Ако си получил снимка от тол камера през август – спокойно, тя не е за превишена средна скорост. Тогава все още можеше да бъдеш глобен за други нарушения – непоставен колан, липсващи светлини, изтекла застраховка и т.н. Сега обаче системата вече е напълно интегрирана с базата данни на МВР и започва да работи на пълни обороти.
Къде ще дебнат новите „капанчета“?
Първият етап стартира на магистрала „Тракия“ и Северната скоростна тангента на София. Ето част от участъците, в които вече ще се следи средната скорост:
-
30 км между пътните възли Стара Загора и Нова Загора
-
13 км между Сливен и Зимница
-
25 км между Пловдив Изток и Белозем
-
9 км между пътните възли Чирпан и разклона за Стара Загора
-
10 км между отклоненията за Велинград и Калугерово
-
19 км между Вакарел и Ихтиман
-
8 км между разклона за Айтос и Северния обходен път на Бургас
-
28 км между Пазарджик и Пловдив Запад
-
23 км от разклона за Костенец до разклона за Мухово (вкл. тунел "Траянови врата")
-
35 км между Пазарджик и Пловдив Север
-
22 км между Пазарджик и Целапица
-
30 км между Българово и Айтос
-
9 км между пътен възел Оризово и Чирпан
-
9 км между Костенец и тунел "Траянови врата"
-
26 км между Карнобат и Българово
-
36 км между Нова Загора и Сливен
Това, разбира се, е само малка част от списъка. В първия етап се активират около 50 различни отсечки, които постепенно ще бъдат обявявани от Агенция „Пътна инфраструктура“.
След „Тракия“ идва ред на магистрала „Хемус“ (засега в западната ѝ част), на „Струма“, както и на новата отсечка Мездра – Ботевград, когато тя получи акт 16.
Какво означава това за шофьорите?
Новата система променя изцяло правилата на играта. Досега имаше как да се „измъкнеш“ – забавяш скоростта покрай камерата и след това отново натискаш газта. Но сега това няма да работи. Системата гледа цялото ти поведение, а не само моментна снимка.
На практика това означава, че ако искаш да избегнеш глобите, трябва да се движиш постоянно в рамките на разрешената скорост. Няма значение дали караш „само за малко“ с 160 км/ч и после намаляваш – изчисленията ще покажат превишението.
Накъде върви контролът по пътищата?
България не е първата страна, която въвежда такъв тип контрол – системи за средна скорост от години се използват в Италия, Австрия, Великобритания и други държави. Резултатът е ясен: значително намаляване на катастрофите и жертвите по магистралите.
Идеята е проста – вместо да „лови“ шофьори на късмет, държавата въвежда постоянен, обективен и по-справедлив контрол. А за нарушителите вече няма къде да се скрият.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
