Корея превръща шофирането в игра

По-малко катастрофи и повече притеснения за поверителност
Корейското приложение Tmap твърди, че е помогнало да се избегнат над 31 000 пътни инцидента между 2018 и 2020 г. Милиони шофьори събират точки за по-гладко каране и получават застрахователни отстъпки. Системата обаче поражда сериозни въпроси за поверителността на събраните данни.
Как работи системата
Телефонът отчита ускорение, спиране, завиване и превишаване на скоростта. По-равномерното управление носи по-висока Driving Score. Точките се превръщат в подаръчни кредити или по-евтини полици. В края на 2024 г. Tmap отчете 19 милиона участници, като над 10 милиона вече са получили награди.
Приложението печели последователи
Kako Map въведе подобна услуга през 2022 г. Naver Map го последва през 2024 г., а платформата за наемане на автомобили Socar също се включи. Оценките са публични и се показват в ежедневни приложения, което създава открита класация между шофьорите.
„Това е едно от малкото състезания, в които всички печелят, когато резултатите растат.“ — Чун Джи-йон, Корейски институт за застрахователни изследвания.
По-безопасното каране намалява риска от инциденти. Застрахователите плащат по-малко обезщетения, а шофьорите пестят пари. Рядката хармония на интереси мотивира масово участие.
Сянката на наблюдението
Събирането на данни за поведението на пътя не е уникално за Корея. В САЩ компании като LexisNexis и автомобилни производители като GM бяха изправени пред съдебни дела за споделяне на подобна информация със застрахователи. Критиците предупреждават, че доброволните оценки могат да се превърнат в постоянен надзор с малко защити за потребителите.
Корея показва, че игровите елементи могат да направят пътищата по-безопасни. Цената е възможното разкриване на чувствителни данни. Балансът между стимулите и защитата на личната информация остава отворен въпрос.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
