Колата на Фанджо: 1954 Mercedes-Benz W196 може да достигне цена от $70 милиона
Легендарният Mercedes-Benz W196 от 1954 г. на Фанджо ще бъде продаден
Mercedes-Benz W196 от 1954 г., управляван от легендарния Хуан Мануел Фанджо, скоро ще бъде на разположение за колекционери с дълбоки джобове.
Този състезателен автомобил на Mercedes е един от няколко от колекцията на Музея на Индианаполис Мотор Спийдуей, които ще бъдат продадени от RM Sotheby's през 2024 и 2025 г. Средствата от продажбите ще помогнат за финансирането на музея, според прессъобщение. С очаквана продажна цена от $50 до $70 милиона, W196 със сигурност ще допринесе за тази цел.
История на Фанджо и W196
Фанджо беше една от първите звезди на шампионата Формула 1, състезавайки се от първия му сезон през 1950 г. Той спечели пет шампионата, рекорд, който остана непокътнат в продължение на 46 години, докато Михаел Шумахер не го счупи. Дори днес, само Шумахер и Люис Хамилтън са спечелили повече шампионати от Фанджо, със седем всеки.
Технически характеристики и успехи
Докато спечели шампионати с не по-малко от четири конструктори, голяма част от успехите на Фанджо дойдоха зад волана на W196, който беше въведен за състезателния сезон 1954 г. и носеше аржентинеца към шампионата същата година. Това беше усъвършенстван автомобил за времето си, с 2.5-литров двигател с осем цилиндъра, разположен настрани за намаляване на фронталната площ. Двигателят имаше десмодромни клапани и механично директно впръскване, което му позволяваше да развие 257 к.с.
История на автомобила
W196, който ще бъде продаден, е построен като автомобил с открити колела, като повечето състезателни автомобили от Голямата награда. Фанджо го състезава в тази конфигурация на неофициално състезание в Буенос Айрес през 1954 г. След това автомобилът е оборудван със затворена "стриймлайнер" каросерия за Голямата награда на Италия през 1955 г. в Монца, където е управляван от друга състезателна легенда – Стърлинг Мос. Mercedes след това го използва като тренировъчен и тестов автомобил, преди да го дари на Музея на Индианаполис Мотор Спийдуей през 1965 г.
Продажна цена и значимост
Очакваната продажна цена на този автомобил надминава тази на W196, управляван от Фанджо, който беше продаден за $29.7 милиона на търг през 2013 г. Този автомобил, с открита каросерия, беше управляван от Фанджо до първата му победа във Формула 1 с Mercedes на Голямата награда на Германия през 1954 г. Фанджо също спечели Голямата награда на Швейцария през 1954 г. с този автомобил.
Докато това е важно парче от състезателната история, W196 на Фанджо/Мос няма директна връзка с Индианаполис Мотор Спийдуей и е извън фокуса на музея. Всички музеи имат ограничени ресурси за грижи за артефакти и деакцесията на по-малко релевантни части е често срещан процес. Други забележителни автомобили, които ще бъдат продадени, включват Ferrari 250 LM, който спечели 24-те часа на Льо Ман през 1965 г., и Ford GT Mk II от 1966 г., управляван от Холман-Муди и управляван от Марк Донохью на Льо Ман и 12-те часа на Себринг.