Кой китайски производител прави революция в батериите?
Първите батерии с твърди електролити на пазара през 2025 г. от китайски производител SAIC
Литиево-йонните батерии са стандарт за електрически автомобили, но тяхното развитие се забавя. Следващата стъпка е батерията с твърди електролити, която все още е нещо от бъдещето. Китайският производител SAIC обяви дата за пускане на такава батерия.
Досега електрическите автомобили не можеха без литиево-йонни батерии. Много превозни средства, захранвани с батерии, използват по-евтиния LFP вариант, базиран на литиево-железен фосфат. Много производители проучват нови технологии за батерии, но никой не се осмелява да излезе публично с конкретна дата на производство. Китайският производител SAIC действа различно. Китайците вече обявиха, че ще пуснат на пазара автомобил със самостоятелно направена батерия с твърди електролити още през 2025 г.
Първата готова за пазара батерия с твърди електролити
Първата готова за пазара батерия с твърди електролити ще се използва в нов модел на MG през второто тримесечие на следващата година, съобщава порталът Car News China. Ю Джингмин, заместник-директор на подразделението за леки автомобили в SAIC, спомена за проекта в интервю. Моделът още няма име, но батерията с твърди електролити може да захранва Roadster Cyber GTS, двуместен електрически роудстър, който може да излезе на пазара в Европа под псевдонима Cyberster.
Ще спечели ли SAIC надпреварата за първата батерия с твърди електролити?
Ако SAIC изпълни плановете си, ще спечели надпреварата за първата батерия с твърди електролити в лек автомобил – побеждавайки конкуренти като BMW, Toyota, Hyundai/Kia, Mercedes и VW, както и националния конкурент Nio и производителя на батерии Samsung SDI. Всички те работят върху батерии с твърди електролити и други нововъведения в батериите.
Очаква се батериите с твърди електролити да имат пробег от над 800 км със светкавично зареждане, което би премахнало основните пречки пред широкото навлизане на електрически автомобили. Новата батерия може да се появи в електрическия роудстър Cyberster, който се очаква да излезе на пазара в Азия под името Cyber GTS.
Какво отличава батерията с твърди електролити?
Основната разлика спрямо литиево-йонните батерии е твърдата природа на батерията, при която течните електролити се заменят с твърди. Липсата на сепаратор позволява намаляване на обема с 40 процента при 25 процента по-ниско тегло и същевременно по-висока плътност. Всички тези свойства позволяват по-висок капацитет с по-добри възможности за съхранение и зареждане.
В същото време батериите с твърди електролити могат да се зареждат много по-често от литиево-йонните батерии и са по-мощни при студени условия. Твърдите електролити също така са по-малко запалими, което прави батерията по-стабилна и следователно по-безопасна в случай на авария.