КАКВО СТАВА С ПОСТЪПЛЕНИЯТА ОТ ПЪТНИ ТАКСИ?
Приходите от електронни винетки са в пъти повече от тол таксите. Тежкотоварният трафик плаща само за 3115 км магистрали и първокласни пътища. Задава ли се увеличаване на тол таксите за тирове и автобуси?
Равносметката от работата на Националната система за електронни винетки и тол такси дотук е, че тя едва успява да се самоиздържа. От прогнозните 1,3 млрд. лева годишен приход реално се събират под 400 милиона общо от е-винетки и тол такси. Тази сума не може да осигури необходимите средства за рехабилитация на пътищата и за реализирането на нови големи инфраструктурни проекти.
Главната цел на системата за пътни такси бе да обърне пирамидата – по-големите приходи да идват от тежкотоварния трафик, автобусите и големите превозни средства, които повече рушат и замърсяват. По последни данни на Министерството на регионалното развитие обаче ¾ от годишния приход идват от продажбата на електронни винетки. Собствениците на леки коли продължават да издържат системата. Друг парадокс е, че в момента за голяма част от републиканската пътна мрежа тежкият трафик не плаща нищо – нито е-винетки, нито тол такси.
Пътната реформа с новите пътни такси
По препоръка на Световната банка инфраструктурата на тол системата трябваше да бъде изградена върху 80% от републиканската пътна мрежа. През 2018 г. тогавашният регионален министър Николай Нанков обясни, че първо ще се плаща само за 11 000 км пътища. Постепенно и след рехабилитация ще бъдат присъединявани нови отсечки, така че да се обхванат общо 16 000 км.
Голямата административна пътна реформа стартира година по-късно с електронизацията на винетките. Такива плащаха превозни средства под 3,5 т и над 3,5 тона.
Тол таксите за изминато разстояние за автомобили над 3,5 тона бяха въведени през март 2020 г. След протести на превозвачите се възприе много по-омекотен вариант за таксуване. В пъти бе свит обхватът на платената пътна мрежа. Намалена бе и тарифата за изминат километър. Очакваните приходи от 1,3 млрд. лв. бяха свити наполовина.
Тол такси само за 3115 км пътища
В актуалния към днешна дата списък на пътищата, за които се събират такси, са включени автомагистрали, пътища първи и втори клас. Общата им дължина е 6050 км. От тях за 2935 км второкласни пътища е приета нулева ставка.
Цялата статия може да прочетете на следния линк
Източник: www.уили.com