Испания под натиск- Европейският съюз изисква пътни такси до два месеца
Европейската комисия настоява за въвеждане на система за плащане
Европейската комисия отправи ултиматум към Испания да внедри система за плащане при използване на автомагистрали. Целта на мярката е да гарантира поддържането на пътната инфраструктура и да стимулира по-устойчивата мобилност. Това изискване е подкрепено от Директива Евровинета, която призовава държавите членки да въведат пътни такси или винетки, прехвърляйки разходите за употреба на пътищата към шофьорите.
Минали са няколко години от началото на обсъждането на тази нормативна уредба, но Испания и още седем европейски държави не са се съобразили с крайния срок за нейното приложение. Сега Европа изисква отговор на това неизпълнение в срок от два месеца. Ако това не бъде направено, ситуацията може да ескалира до Съда на Европейския съюз (TJUE), което може да доведе до икономически санкции за страната и останалите седем нарушители в Европа.
Какво означава плащане за използване на автомагистрали?
Системата, предложена от Брюксел, не се ограничава до фиксирана тарифа. Предвижда се регулиране според различни фактори, като изминато разстояние, вид на използваното превозно средство, емисии на CO2 и часовата зона на пътуването. Този модел, известен като „динамична пътна такса“, може да се превърне в различни разходи за потребителите.
В предварителна оценка, направена преди две години, се изчисли, че таксите могат да варират между 1 и 9 цента на километър. Например, пътуване от Мадрид до Барселона може да струва от 6 до 56 евро в зависимост от специфичните условия на всяко превозно средство и неговата употреба.
Проблем с поддържането и сигурността на пътищата
Брюксел продължава да предупреждава за дефицита в поддръжката на испанските пътища, което оказва негативно влияние върху безопасността на движението. Според оценки на Европейската комисия този дефицит достига до 10 милиарда евро. Финансирането от тази система ще бъде насочено изцяло към поддръжката на инфраструктурите. Така ще се гарантира, че пътищата в Испания ще продължат да бъдат в оптимално състояние и безопасни за всички потребители.
Среда за устойчивост
Директивата Евровинета не се занимава само с поддръжката на инфраструктурите. Тя също така интегрира околната среда в изчислението на таксите. Това означава, че превозни средства с по-големи емисии на газ ще плащат по-високи такси. Целта е насърчаване на използването на превозни средства с по-ниски емисии и ограничаване на карбонния отпечатък по пътищата.
Този подход съответства на целите за устойчивост на Европейския съюз. Стреми се към по-екологична мобилност и намаляване на зависимостта от изкопаеми горива.
Изтеклия срок през 2024 г.
Срокът за транспониране на тази нормативна уредба в испанското законодателство изтече през март 2024 г. Въпреки това, не само Испания е в тази ситуация. Гърция, Италия и Полша също не спазиха крайния срок. Сега Испания и останалите засегнати държави членки имат до февруари 2025 г. за предприемане на конкретни мерки.
Ако това не се направи, Европейската комисия може да предаде случая на TJUE, чиито решения са задължителни. В този сценарий Испания може да се изправи срещу икономически санкции, които биха усложнили финансовата ситуация на страната.
Министерството на транспортите и устойчивата мобилност посочи, че внедряването на таксите няма да доведе до нови тарифи или промени в концесионираните автомагистрали. Въпреки това, икономическото натоварване за тежките превозни средства би могло да бъде променено на базата на различни фактори.