Как сервото на волана прави шофирането по-лесно и безопасно
От Лада и Москвич до съвременните автомобили
Много от нас си спомнят времената, когато управлението на автомобили като „Лада“ и „Москвич“ изискваше значителни усилия. Днес ситуацията е различна, благодарение на сервоусилвателя на волана. От своето въведение през 1950 г., съоръжението прави завъртането на волана много по-лесно и осигурява спокойно маневриране в градска среда.
История на сервоусилвателя на волана
Корените на технологията за сервоуправление започват още през 1926 г. Инженерът Франсис У. Дейвис разработва идея в Pierce Arrow. Тя обаче достига масово използване през 1951 г. в автомобили Chrysler.
„Сервоусилвателят на кормилното управление е революционно съоръжение, подобряващо безопасността и контрола.“
Видове сервоусилване
Хидравлично сервоуправление
- Помпа: Съчетава хидравлична течност с помощта на двигателя чрез ремък.
- Течност: Напредва чрез маркучи към кормилната рейка.
- Кормилна рейка: Движението на волана предава усилие на рейката чрез течност.
- Бутало и пиньон: Налягането задвижва пиньона, свързан с кормилната щанга.
- Завъртане на колелата: Хидравличното налягане улеснява завъртането на колелата.
Електрическо сервоуправление (EPS)
- Електрически мотор: Заменя хидравличната помпа.
- Сензори: Следят позицията на волана и скоростта.
- Електронен контролен модул (ECU): Определя нужната помощ от електромотора.
- Електрически мотор: Задвижва рейката без хидравлична течност.
- Рейка: Свързана с кормилната щанга за завъртане на колелата.
Предимства на електрическото управлението
- Енергийна ефективност: Електрическият мотор работи само при нужда.
- Минимална поддръжка: Липсва необходимост от течност и маркучи.
- Прецизно управление: Електрическите мотори отговарят бързо.
Заключение
И двата вида сервоусилване значително подобряват комфорта и безопасността при шофиране, правейки управлението на автомобила по-лесно и по-контролируемо.