Как правилно да използваме педала на газта: Съвети за безопасно и ефективно шофиране
В миналото педалът на газта беше свързан с дросела чрез кабел, но днес тази връзка е заменена с електронни устройства, свързани към контролния блок (ECU). Автомобилът следи позицията на педала чрез два сензора и регулира дросела, контролирайки подаването на гориво. Но какво се случва, ако електронният педал се повреди?
В ерата на карбураторите, опитните шофьори познаваха добре конструкцията и основните системи на автомобила. Те сами ремонтираха и настройваха колата в гаража си. Регулирането на дроселовата клапа и карбуратора, както и настройката на педала на газта, бяха обичайни процедури за оптимизиране на двигателя.
Днес всички нови автомобили са оборудвани с електронни педали за газта, които нямат пряка връзка с дросела. Управлението се осъществява чрез кабели и централния блок за управление на двигателя (ECU). Електронният педал съдържа микросхеми и плъзгач, който променя напрежението на електрическия ток, регулирайки отварянето на дросела.
Дроселовата клапа също е електронна и се задвижва от малък електромотор. Тези устройства са надеждни и могат да работят години без външна намеса. Електронният педал на газта позволява оптимално съотношение на бензин и въздух в горивната смес, което води до пълно изгаряне на бензина и освобождаване на необходимата енергия.
Електронната система за управление на дросела взема предвид сигнали от сензорите за положение на педала на газта и данни от трансмисията, както и от сензорите за положение на педала на спирачката и круиз контрола. Така електрониката регулира работата и предпазва водача от грешки.
При спортно шофиране електрониката намалява резките натискания на педала и ги игнорира, принуждавайки дросела да се отваря плавно. Това предотвратява проблеми със смесването на горивната смес и подобрява управляемостта на автомобила.
Заради електронните педали на газта, много техники за шофиране от моторните спортове вече са неприложими за конвенционалните автомобили. Например, не можете да натискате газта и спирачката едновременно за подобряване на контрола в завой. Контролният блок ще изключи дросела, намалявайки натоварването на спирачната система и предотвратявайки инциденти.