известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Как Германия, Полша и Великобритания реагират на ситуацията с падащите цени на лекотоварните автомобили

Екип MyVe
Екип MyVe
12:54 | 21.10.2024
Време за четене: 11:55 мин.
Как Германия, Полша и Великобритания реагират на ситуацията с падащите цени на лекотоварните автомобили

Продължаващ натиск върху цените на лекотоварните автомобили в Европа през третото тримесечие на 2024 г.

В цяла Европа цените на употребяваните лекотоварни автомобили (LCV) остават под натиск през третото тримесечие на 2024 година. Експертите от Autovista Group от Германия, Полша и Великобритания анализират причините с редактора на Autovista24, Том Гегус.

Индексът на цените на Autovista Group разкрива устойчива тенденция за понижаване на цените на употребяваните LCV автомобили в Европа. Средното движение на абсолютните цени на предлаганите превозни средства продължава да има възходяща тенденция надолу.

В много пазари това е резултат от агресивни ценови стратегии. С понижаването на търсенето, производителите се опитват да засилят интереса, като коригират цената на новите модели.

Обаче, отстъпките могат да окажат сериозно влияние върху превозните средства, които вече са в сегмента на употребяваните LCV. Ако нов модел е достъпен на подобрена цена, по-старите LCV с навъртолабена дистанция стават по-малко привлекателни.

Това е особено проблематично в секторите на електрическите превозни средства. Новите модели бързо се подобряват по отношение на обхвата и технологичните възможности, което прави наскоро излезлите от активност модели все по-малко привлекателни.

Различни тенденции в Германия

"Както през второто тримесечие на 2024 г., индексът на цените на употребяваните LCV в Германия продължи да показва негативна тенденция през третото тримесечие," коментира Кай Зайдеман, анализатор на пазара на LCV в Schwacke. Разликата между него и пазара на пътнически автомобили се увеличи, въпреки че двата се движат паралелно.

Разглеждайки развитието на цените по възраст, клъстерът за 31 до 53 месечни автомобили е все така сериозно засегнат от намаляващите цени. Междувременно, по-младите употребявани LCV автомобили, до 12 месеца, показват леко положителна тенденция. Това изглежда е резултат от различните и значителни ценови промени, извършвани от почти всички производители.

"Намалението на цените може да стабилизира остатъчните стойности, представени като процент от новопазарната цена (%RV). Абсолютната стойност в евро се определя от текущата нова пазарна цена," обясни Зайдеман. "Това означава, че пазарът се стабилизира според %RV, докато абсолютните стойности падат в подобен начин в различни възрастови категории."

Оборудвани с тази информация, трендовете на задвижване навлизат в по-ясен фокус. Батарейно-електрическите ванове изпитаха най-голямото понижение на цените досега тази година. След края на стимулите в страната, производителите намалиха цената на своите изцяло електрически модели, създавайки усещане за стабилност на пръв поглед.

Спадове в Полша

"Пазарът на употребявани LCV в Полша продължаваше да страда от намаляващо предлагане през третото тримесечие," заяви Марчин Кардас, ръководител на оценките в Eurotax Poland. "Допълнително, всички сегменти изпитват намаляващи стойности, въпреки че този спад беше по-бавен от първата половина на 2024 г."

Моделите на възраст между пет и шест години, с максимална маса до 1 тон, изживяха най-големите отстъпки. Превозните средства до четири години, с тегло до 3.5 тона, също претърпяха значителни ценови корекции.

Това означава по-бързо стабилизиране в най-тежкия сегмент на пазара, който е единственият, който не вижда увеличение на средните дни на наличност. Моделите над седем години се връщат към нормалния дългосрочен среден, независимо от сегмента.

В сравнение с Германия, степента на амортизация на LCV в Полша бавно се стабилизира и вече не е толкова тежка. Исканите цени изглежда следват подобен влошаващ се тренд.

"Възрастовата структура на пазара се оказа интересна," заяви Кардас. "През септември исканите цени бяха до 34% по-високи от периода преди пандемията. Това предполага равен спад в стойностите, независим от възрастта."

Спадащите стойности не са само резултат от намаляващото търсене, но и от жестоката конкуренция на новия пазар. Големите отстъпки принудиха пазара да реагира. Моделите на наличност от 2023 г. все още са налични, подчертавайки трудностите, пред които са изправени дилърите с спадащото търсене.

Борба с регистрациите в Полша

Регистрациите на LCV в Полша са се увеличили с 1.6% на годишна база между януари и септември. Според индустриалния орган PZPM, общият брой достигна 48 055 нови единици за годината до момента.

Проблемът е, че голяма част от тези цифри са собствени регистрации, извършвани от дилърите. Това позволява продажба на налични ванове, които не отговарят на стандартите на GSR2. Следователно, пазарната ситуация е по-лоша, отколкото статистиките предполагат.

Това не е било подобрено от спадащия интерес към електрически ванове. Според EV Volumes, само 1 128 LCV са били оборудвани с батарейно-електрически задвижваща система между януари и август. Това се равнява на спад от 33% в сравнение със същия период миналата година.

Допълнително, обществените субсидии за лизинг, основният източник на финансиране за търговските превозни средства, са изчерпани. Въпреки това, големи автопаркове и държавни институции са водели покупки на електрически ванове поради ESG политики и регулации.

Първите вълни от изцяло електрически ванове сега влизат на пазара на употребявани превозни средства, но търсенето е незначително. Това се превръща в големи спадания на стойностите, особено в сравнение с цените от преди няколко години. Междувременно цените на новите ванове също са спаднали, подобни на тренд, наблюдаван при пътническите автомобили.

Интензивните намаления на цените са в ход и предполагат спадане на жизнеспособността на електрическите ванове за първоначални потребители. Това може допълнително да обезкуражи повторни покупки, въпреки значителните подобрения в производителността и обхвата.

Исканите цени потвърждават трудната ситуация на пазара на употребявани LCV в Полша. Тенденцията на висока волатилност се дължи на много малкия диапазон на употребявани електрически модели на пазара.

Необходимост от тласък за електрическите ванове в Обединеното кралство

Новият пазар на LCV във Великобритания може да достигне прогнозираните от Дружеството на производителите и търговците на моторни превозни средства 351 000 регистрации за 2024 г. Обаче, батерийно-електрическите ванове са твърде малко вероятни да подпомогнат това усилие. Задвижването е много по-вероятно да не постигне успех, освен ако не настъпи голям обрат през четвъртото тримесечие.

"Това потъпква надеждите за спазване на мандата за превозни средства с нулеви емисии," казва Анди Пиктън, главен редактор на търговски превозни средства в Glass’s. "Само четири производители могат да постигнат целта за 10% продажби тази година. Всички други производители на ванове са силно вероятни да не достигнат тази цел."

Тази ситуация оставя производителите да се опитват отчаяно да намалят цените на списъка с надеждата да привлекат повече купувачи. Тъй като няма стимули за покупка и специфична за ваните зарядна инфраструктура, нещата е малко вероятно да се подобрят.

Включвания и политики

След като дойде на власт, новото правителство на Лейбъристите не спомена дали грантът за ванове с плъгин ще продължи след март 2025 г. Освен това, няма информация дали ДДС върху общественото зареждане ще бъде намалено на 5%, за да съответства на домашните ставки.

Правителството е настроено да обяви първия си бюджет в края на октомври, но не е известно дали ще съдържа допълнителна информация за сектора на електрическите превозни средства.

Освен това, освобождаването от таксата за задръствания за превозни средства с нулеви емисии трябва да бъде премахнато на 25 декември 2025 г. Това означава, че шофьорите на тези превозни средства ще трябва да платят £15, за да преминават през части от Лондон. Това вероятно ще бъде оспорвано, тъй като търговските превозни средства няма да могат да оперират в района без да минават през зоната.

Обаче, нещата също изглеждат трудни за компаниите, които се стремят да извлекат максимума от LCV с двигатели с вътрешно горене. Например, акцизът върху горивата е замразен от 2011 г., но това може да се промени в предстоящия бюджет.

Лейбъристите преди това заявиха, че ще ускорят забраната за продажба на нови коли с ДВГ до 2030 г., макар че не е направено официално обявление. Дали LCV трябва да бъдат включени в това също предстои да бъде решено, заедно с това дали хибридните може да получат удължение до 2035 г.

Пазарът на употребявани LCV в Обединеното кралство

"Обемите на употребяваните LCV, налични на търг във Великобритания, се увеличиха с 33% на годишна база през третото тримесечие," добави Пиктън. "В сравнение със същия период през 2022 г., обемите се увеличиха с 44%."

По-голямата част от тази наличност беше регистрирана в края на пандемията от COVID-19 и по време на кризата със полупроводниците. Това означава, че много от моделите разполагат с ограничени спецификации. Тези LCV сега се връщат на пазара с по-висока измината дистанция и в по-лошо състояние.

Увеличаващите се обеми на подобна наличност през 2024 г. основно водят до падащи цени. Само вановете с по-високи спецификации, които са в голямо търсене, са запазили стойностите си. Тази тенденция е вероятно да продължи за остатъка от 2024 г.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: