Как дилърските мрежи се подготвят за ерата на електрическите автомобили в Европа?
Специфики в класацията на независимите дилърски групи
Групата Емил Фрей от Швейцария запазва позицията си като най-голяма независима дилърска група в Европа през 2023 г. Други, като Ван Мосел от Белгия, също се издигат в класацията чрез придобивания. Промените в ритейл модела, предизвикани от електромобилите, водят до по-голяма консолидация сред дилърите, като най-големите стават още по-големи.
Възход на големите групи
Проведено от ICDP изследване разкрива, че най-големите 50 дилърски групи сега представляват 17% от общите автомобилни продажби в Европа, спрямо 10% през 2013 г. ICDP прогнозира, че до 2030 г. тези групи ще контролират почти четвърт от пазара.
Миналата година 1195 дилърски обекта смениха собственика си в Европа, в сравнение с 825 през 2022 г. Топ 50 групите сега имат средно по 151 обекта, като погълват семейните дилъри, които съставляваха голяма част от европейския пейзаж.
Предизвикателства и промени в индустрията
Дилърите трябва да адаптират бизнес моделите си изградено върху ДВГ към новите изисквания на електромобилите.
„Ако по-голямата част от богатството ви е свързана с дилърския ви бизнес и ви предстоят несигурност и потенциално големи инвестиции, тогава това е мощен стимул за продажба“, — Стив Йънг.
Също така нараства опасността от кибератаки, а голяма част от рентабилността се крие в следпродажбеното обслужване, застрашено от по-простата механика на електромобилите.
Нови модели за продажби
Промените включват преминаване към модел на агенция, където производителят поема контрол върху продажбената дейност. Съществуват също нови регулации за прозрачно разкриване на комисионти.
Най-големите групи са по-малко засегнати от тези промени и се адаптират към новите условия. Те разбират процесите и ги управляват ефективно за изграждане на стабилен и надежден бизнес.